استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی ایران درگذشت

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،’حسن احمدی گیوی’ ۱۳۰۶ در شهرستان گیوی خلخال چشم به جهان گشود. وی دوره ابتدایی را در مدرسه ناصری خلخال گذراند. سپس در دو رشته فلسفه و علوم تربیتی مدرک فوق لیسانس را دریافت کرد و دکتری خود را در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دریافت کرد.

احمدی گیوی بیش از ۶۰ سال سابقه تدریس در مدارس و دانشگاه های کشور را داشته و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی بود.ضمن اینکه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در طی سال های تحصیل خود تالیفات و کتاب های این استاد زبان و ادبیات فارسی را مطالعه کرده اند.

از این استاد بیش از ۵۰ جلد اثر در حوزه دستور زبان و ادبیات فارسی منتشر شده است. وی همچنین با بیش از چهار دهه فعالیت پژوهشی در موسسه لغتنامه دهخدا، نگارنده بیش از ۱۷ جلد از لغتنامه دهخدا است.

‘دستور تاریخی فعل فارسی’ از معروفترین آثار این استاد زبان فارسی است که به پیشنهاد دکتر ‘محمد معین’ نگاشته شد و وی برای نگارش این اثر بعنوان نویسنده کتاب برتر سال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.

احمدی گیوی به زبان و فرهنگ آذری نیز توجه ویژه داشت و کتاب ‘دستور زبان ترکی’ را به رشته تحریر درآورد.

برخی دیگر از آثار وی شامل کتاب هایی چون ‘آیین پژوهش و مرجع شناسی’،’از فن نگارش تا هنر نویسندگی’، ‘دستور تطبیقی زبان ترکی و فارسی’، ‘شوریده و بی قرار’،’ادب و نگارش’ و ‘گزیده اشعار و مقالات دهخدا’ است.

تشییع پیکر وی پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۹ صبح از مقابل موسسه لغتنامه دهخدا انجام خواهد شد. حضور علاقه مندان در این مراسم، پاسداشت سال ها تلاش در حوزه زبان و ادبیات فارسی است.

فراهنگ ** ۹۱۷۳ ** ۱۵۸۸ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۴۰۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.