استاد دانشگاه آرفورت تاکید کرد:‌ ضرورت محاسبه ضرر مالی در صورت کپی‌برداری از یک محصول

رییس دانشکده حسابداری و مالیه دانشگاه آرفورت آلمان گفت: خسارت وارده به تولیدکننده و مخترع یک محصول بر اثر کپی‌برداری باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروفسور اورلیش موزر در نشست مشترک سازمان جهانی مالکیت فکری با کانون وکلای دادگستری مرکز درباره ارزش‌گذاری محصولات فکری تصریح کرد: به همان میزان که در ایران حمایت از محصولات بیشتر می‌شود، کپی‌برداری هم افزایش می‌یابد و باید بررسی کنیم که وقتی محصولی در بازار کپی می‌شود، چقدر خسارت به تولیدکننده و مخترع محصول وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه میزان خسارت آن چیزی است که به دارنده حق از نظر مالی وارد می‌شود، ادامه داد: باید ارزیابی کنیم که فردی که حق تولید کالایی را نقض کرده یعنی آن کالا را کپی کرده است، چه میزان پول به دست می‌آورد. حسابداری این مساله بسیار مهم است زیرا در اینجا یک نقل و انتقال اجباری صورت گرفته که باید گفت بیشتر مربوط به آینده می‌شود.

موزر اظهار کرد: قیمت‌گذاری در بازار امکان‌پذیر نیست و ما نمی‌توانیم مشخص کنیم درآمد آینده محصولات تقلبی چقدر است بلکه ما باید ارزش زمانی پول را در نظر بگیریم.

در ادامه این نشست، آرویند ویسواناتان رییس مرکز استراتژیک مالکیت معنوی هند با بیان اینکه نقش وکلا در این زمان بسیار اهمیت دارد تا بتوانند در بلندمدت سود زیاد یا کم یک محصول را بررسی کنند، تصریح کرد: وکلا باید در نظر بگیرند که اگر محصولی سود مطلوب را به دست نیاورد، صاحب محصول چقدر ضرر می‌کند.

در پایان این نشست اعضای سازمان جهانی مالکیت فکری به سوالات وکلا پاسخ دادند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.