استخدام سالیانه ۶۰ تا ۷۰ عضو هیات علمی در دانشگاه تهران

معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران از استخدام سالیانه ۶۰ تا ۷۰ عضو هیات علمی در دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر کمبود چندانی از نظر تعداد هیات علمی در دانشگاه نداریم.

دکتر علی مقاری در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب، به میزان درآمدهای ناشی از موقوفات خیرین دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: ما از ۵۰ تا ۶۰ سال پیش موقوفاتی  شامل ساختمان‌، موزه‌ و کتابخانه برای دانشگاه داشته‌ایم. اما این موقوفات برای درآمدزایی دانشگاه کمک چندانی نمی کند چرا که اکثر افراد اموال خود را برای موضوع خاصی وقف دانشگاه می کنند. بنابراین دانشگاه نمی‌تواند این موقوفات را به هرشکلی که می‌خواهد و به آن نیاز دارد استفاده کند.

وی در ادامه بین المللی سازی را یکی از سه اولویت برنامه ۵ ساله دانشگاه تهران اعلام کرد و گفت:  یکی از مشکلات ما در بودجه سال ۹۸ این موضوع است که بتوانیم فعالیت‌ها و ارتباطات بین المللی را حفظ کنیم و خوشبختانه نزدیک به ۷۵ تا ۸۰ درصد این ارتباطات را در سال جاری حفظ کرده‌ایم.

دکتر مقاری خاطرنشان کرد: با توجه به این که هزینه پرسنل دانشگاه تهران بالا است، ما از حدود ۵ سال پیش جلوی هر گونه استخدام جدید کارمند در دانشگاه گرفتیم و حتی یک نفر نیز استخدام دانشگاه نشده است. از طرفی تعداد قابل توجهی از کارمندان بازنشسته شدند و براساس آماری که اخیرا دریافت کردیم حدودا ۶۰۰ نفر از کارمندان دانشگاه طی ۵ سال اخیر بازنشسته شده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران افزود: پیش بینی می‌شود تا ۴ سال آینده نیز حدود ۶۰۰ کارمند این دانشگاه بازنشسته شوند چرا که بودجه دانشگاه برای هزینه‌های پرسنلی باید به زیر ۷۰ درصد برسد و حداقل ۳۰ درصد بودجه دانشگاه باید برای خدمات آموزشی و پژوهشی و دانشجویی ثبت شود. اما در حال حاضر حدود ۱۲ یا ۱۳ درصد از بودجه را به طور اضافه صرف امور پرسنلی می‌کنیم.

دکتر مقاری خاطر نشان کرد: از سال ۸۸ تا ۹۴ نیروهای شرکتی در دانشگاه تهران به قراردادی معین و خدماتی معین تبدیل شدند علاوه بر آن تعداد زیادی نیز استخدام نیرو در این دانشگاه داشتیم که این آمار بار هزینه‌ای بالایی به دانشگاه وارد می کند. در واقع من در سال ۸۴ و ۸۵ که در پست  فعلی قرار داشتم در آن زمان حدود ۲۷۰۰ نفر کارمند رسمی و پیمانی در دانشگاه داشتیم و حدود ۱۲۰۰ نفر نیز از کارمندان در قالب شرکتی با دانشگاه همکاری می‌کردند مجموعا حدود ۴ هزار پرسنل در دانشگاه داشتیم و حدودا ۶۷ و ۶۹ درصد بودجه دانشگاه صرفا هزینه‌های پرسنلی شد.

وی تاکید کرد:در سال تعداد کارمندان دانشگاه تهران به بیش از ۵ هزار نفر رسید یعنی ۱۴۰۰ نیروی کارمندی به دانشگاه اضافه شدند که این وضعیت بار مالی سنگینی به دانشگاه تحمیل کرد چرا که هر کارمند در سال بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برای دانشگاه هزینه دارد و اگر سطح کارمند، کارشناس باشد این هزینه‌ها افزایش می یابد.

معاون برنامه و بودجه دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر با ممنوع کردن استخدام نیروی جدید در دانشگاه تهران،‌تعداد کارمندان این دانشگاه  به ۴۳۰۰ کارمند رسیده است، همچنین براساس آخرین آمار در سال ۸۵ تعداد ۱۵۸۰ هیات علمی در دانشگاه تهران داشتیم اما این آمار در سال ۹۴ به ۲۲۵۰ هیات علمی افزایش پیدا کرد اما این آمار به ۲۰۵۰ عضو نفر کاهش یافته است.

مقاری گفت: نیروی انسانی باید همراه با توسعه آرام آرام در دانشگاه افزایش پیدا کند چرا که توسعه خود به خود باعث افزایش بودجه،‌درآمد و فعالیت می‌شود و همراه با آن نیز نیروی انسانی افزایش پیدا می‌کند. اما اگر بدون تعریف فعالیت جدید تعداد زیادی نیروی انسانی به کار گرفته شود در نتیجه هزینه‌های سنگینی به دانشگاه تحمیل می‌شود.

وی در پایان از استخدام سالیانه حدود ۶۰ تا ۷۰ عضو هیات علمی در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر کمبود چندانی از نظر تعداد هیات علمی در دانشگاه نداریم و با توجه به این که ۵۰ تا ۶۰ نفر سالیانه از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران بازنشسته می‌شوند تقریبا همین تعداد نیز جذب دانشگاه می‌شوند.  

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.