استراتژی جدید نظامی آمریکا برای مقابله با ایران

پنجشنبه ۲۹ تیر – ۰۳:۴۹:۱۲ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

گزارش خبری تحلیلی آریا؛

بزرگنمایی:  

یک روزنامه آمریکایی از تاسیس ایستگاهی سری برای سامانه راداری ضد موشکی در قطر خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری ممتاز، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، این ایستگاه که در حال ساخت است،به منزله ستون فقرات سیستم موشکی آمریکا برای دفاع از منافع این کشور در منطقه بوده و حمایت از هم پیمانانش در برابر حملات احتمالی موشکی را کامل می‌کند.
آمریکا در استراتژی جدید نظامی خود که مبتنی بر مقابله با چالش‌های احتمالی از سوی ایران و چین است، سعی در تمرکز بخش قابل توجهی از نیروها و تجهیزات نظامی خود در آسیا-اقیانوس آرام و خاورمیانه دارد. بویژه موضوع اعمال تحریم های یک جانبه نفتی و بانکی از سوی آمریکا و شرکای اروپایی اش که واکنش ایران را برانگیخته ، موجب شده تا آمریکا با افزایش حضور نظامی در خلیج فارس، اقدامات جدیدی را در زمینه افزایش همکاری های نظامی و امنیتی با متحدین عرب خود در حاشیه جنوبی خلیج فارس انجام دهد. برپایی سامانه راداری هشدار دهنده در قطر از آخرین موارد این برنامه محسوب می شود. ایستگاه راداری مشابهی از سال ۲۰۰۸ در کوه «کِرِِن» در صحرای نقب اسرائیل مستقر شده‌ است و ایستگاه دیگری نیز در چارچوب سپر موشکی ناتو، در ترکیه مستقر است.
در همین حال برخی مقام‌های آمریکایی اظهار داشته اند که فرماندهی مرکزی آمریکا که مسئول عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه و جنوب آسیا است قصد دارد طی ماه‌های آینده نخستین سامانه ضد موشک های بالستیک” تاد “(THAAD) را در منطقه مستقر کند که مکان استقرار آن احتمالاً امارات خواهد بود.
شایان ذکر است که بدنبال استقرار سامانه های ضد موشکی آمریکا و ناتو در اروپا در مارس ۲۰۱۲ یکی از مقام های ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که آمریکا در صدد است تا سامانه های ضد موشکی مشابهی را در آسیا و خاورمیانه مستقر کند. “مادلین کریدون”معاون وزیر دفاع آمریکا در امور راهبردی جهانی در این باره در همایش دفاع ضد موشکی پنتاگون اعلام کرد که با استقرار این سامانه های ضد موشکی تهدید احتمالی از سوی برخی کشورهای همسایه در این دو منطقه از میان می رود و آمریکا خواهد توانست در آینده از تهدید موشک های دوربردی که از این دو منطقه احتمالا آن کشور را هدف خواهند گرفت، رهایی یابد.
درباره خاورمیانه نیز کریدون تاکید کرد که واشنگتن برای افزایش همکاری و تبادل اطلاعات میان دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس تلاش می‌کند تا آن‌ها بتوانند قابلیت‌های ضد موشکی خود را بیش از پیش بالا برند.
به گفته این مقام پنتاگون الگوی طراحی و ساخت سامانه های ضد موشکی آسیا و خاورمیانه از همان الگوی سامانه های ضد موشکی در اروپا پیروی خواهد کرد.
به عقیده کارشناسان استقرار این سامانه های ضد موشکی که در ظاهر برای مقابله با تهدیدات موشک های بالستیک مستقر خواهند شد ، عملا موجب گسترش بیش از پیش مسابقه تسلیحاتی در آسیا و خاورمیانه خواهد شد . این در حالی است که طبق آمارها هزینه های نظامی آسیا در سال ۲۰۱۲ میلادی حتی از اروپا نیز پیشی خواهد گرفت. این مساله در باره منطقه خاورمیانه نیز صادق است و استقرار سامانه های ضد موشکی آمریکایی و یا تشویق کشور های عرب بویژه در منطقه خلیج فارس برای گسترش هر چه بیشتر سامانه های ضد موشکی صرفا موجب افزایش هزینه های نظامی این کشور ها و توسعه مسابقه تسلیحاتی و افزایش حضور قدرت های مداخله گر خارجی شده است.
به نظر می رسد هدف کنونی آمریکا از استقرار سامانه های ضد موشکی در منطقه خلیج فارس با مشارکت کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، مقابله با قدرت گرفتن ایران در منطقه باشد و در این راستای آمریکا قصد دارد از  پروژه ایران هراسی استفاده کند که با هدف ایجاد هراس و تغییر رفتار بازیگران نظام بین الملل در قبال ایران و به حاشیه راندن جمهوری اسلامی ایران دنبال می شود. در عین حال امریکا و طیف بسته ای از متحدانش سعی دارند تهدید سخت را همچنان در اولویت سیاست های تهدید گونه خود حفظ کنند و با ورود به طرح های نظامی مشترک سعی دارند بازیگران نظام بین الملل و منطقه ای را در مقابل ایران قرار دهند. در حالیکه جایگاه جمهوری اسلامی براساس شاخص های توسعه توان دفاعی و بازدارندگی کاملا مشخص است و ایران در مقام بازدارندگی و دفاع و دادن پاسخ لازم به هر متجاوزی ،لحظه ای تردید نمی کند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۹۱۲۱۵۱۵۸۴۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.