استفاده ازنام برمه به جای میانمار،شیوه جدیداعتراض مخالفان دولت

به گزارش ایرنا، دولت کنونی میانمار دو دهه پیش نام این کشور را از برمه که میراث دوران استعمار انگلیس بود، به میانمار تغییر داد.

روزنامه ‘استریت تایمز’ روز چهارشنبه نوشت، آنگ سان سوچی’ رهبر مخالفان دولت میانمار بدون توجه به قانون اساسی این کشور گفت: برغم مخالفت ها و انتقادهای دولت در مورد استفاده از نام ‘برمه’ به جای میانمار، معرفی کشورش با این نام ایرادی ندارد.

کمیسیون انتخابات این کشور هفته گذشته با انتقاد از به کار بردن نام ‘برمه’ توسط ‘سان سوچی’ که در سفرهای اخیر وی به تایلند و کشورهای اروپایی از آن استفاده شد، از وی خواست به قانون اساسی این کشور احترام بگذارد و دیگر از نام ‘برمه’ استفاده نکند.

‘آنگ سان سوچی’ که بیش از دو دهه در بازداشت خانگی دولت حاکم بسر می برد، در پی آغاز اصلاحات سیاسی توسط دولت جدید به وی اجازه داده شد بار دیگر وارد عرصه سیاسی میانمار شود و توانست در انتخابات اخیر میان دوره ای به مجلس راه یابد.

وی در واکنش به اظهارات هفته گذشته مقامات میانمار گفت: تغییر نام ‘برمه’ که در سال ۱۹۸۹ صورت گرفته است بدون مشورت و نظرسنجی عمومی بوده و وی از هر اصطلاحی که بخواهد استفاده می کند.

آنگ سان سوچی رهبر مخالفان میانمار و حزب وی موسوم به ‘اتحادیه ملی برای دموکراسی’ با تغییر نام کشور از برمه به میانمار مخالف بوده و آن را اقدامی نمادین از سوی دولت حاکم بر کشور برای خلق یک کشور جدید می دانند.

اختلاف بر سر نام میانمار به صحنه دیپلماتیک نیز سرایت کرده است، زیرا ‘دیوید کامرون’ نخست وزیر انگلیس نیز به رغم مخالفت دولت کنونی میانمار، بارها در سخنان خود از واژه برمه به جای میانمار استفاده کرده و ‘باراک اوباما’ رییس جمهوری آمریکا و ‘هیلاری کلینتون’ وزیر امور خارجه این کشور نیز به تازگی چند بار از واژه برمه در سخنان خود استفاده کرده اند.

آساق**۳۳۵**۱۵۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۳۷۲۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.