استقرار ستادهای بازسازی مناطق زلزله زده

جام جم آنلاین: نیکزاد از استقرار ستادهای بازسازی مناطق زلزله زده در همه روستاهای آسیب دیده اهر، هریس و ورزقان خبر داد و گفت: پرداخت تسهیلات مقاوم سازی خانه های روستایی آسیب دیده از زمین لرزه اخیر در استان و همچنین تحویل مصالح ساختمانی در این ستادها انجام خواهد شد و روستاییان نیازی به مراجعه به شهرها برای دریافت تسهیلات یا مصالح ندارند.

علی نیکزاد در جلسه بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، بیان داشت: پرداخت تسهیلات مقاوم سازی خانه های روستایی آسیب دیده از زمین لرزه اخیر در استان و همچنین تحویل مصالح ساختمانی در این ستادها انجام خواهد شد و روستاییان نیازی به مراجعه به شهرها برای دریافت تسهیلات یا مصالح ندارند.

وی با بیان این که، اختیار پرداخت تسهیلات به عهده استان گذاشته شده، تصریح کرد: دولت پرداخت ۱۲۵ میلیون ریال تسهیلات را تصویب کرده، اما اگر مدیریت استان تشخیص دهد این مبلغ قابل افزایش تا سقف ۱۴۰ میلیون ریال است.

نیکزاد در باره جابجایی برخی روستاها نیز گفت: در روستاهایی که به تشخیص استانداری و بنیاد مسکن باید جابجا شوند وزارت راه و شهرسازی آماده است زمین مورد نیاز را بدون هیچ هزینه ای در اختیار روستاییان قرار دهد.

وی در ادامه از آمادگی بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات برای احداث یا مرمت واحدهای مسکونی آسیب دیده شهری خبر داد و افزود: این تسهیلات بعد از ارزیابی خسارت های وارد شده توسط بنیاد مسکن و نظام مهندسی ساختمان از محل تسهیلات مسکن مهر و بدون در نظر گرفتن بند ‘ج’ قابل پرداخت است.

نیکزاد همچنین بر ضرورت بازسازی راه های روستایی آسیب دیده از زمین لرزه و احداث واحدهای دامی مورد نیاز روستاییان مناطق زلزله زده تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در هر نقطه ای که مقاوم سازی صورت گرفته تلفات زلزله کمتر بوده، افزود: مقاوم سازی خانه های روستایی یکی از سیاست های محوری دولت های نهم و دهم است و تاکنون از ۲۸ هزار واحد مسکونی روستایی در سه شهرستان اهر، هریس و ورزقان، هشت هزار واحد در این دولت مقاوم سازی شده است.

وی مشارکت مردم برای بازسازی مناطق زلزله زده را ضروری دانست و تاکید کرد: بنا نیست دولت خانه های آسیب دیده را بسازد و در اختیار مردم قرار دهد؛ پشتیبانی مالی و تامین مصالح این کار به عهده دولت است و خود مردم باید برای ساخت خانه های خود دست به کار شوند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این جلسه گفت: اختیار چگونگی احداث واحدهای مسکونی آسیب دیده به عهده خود مردم است و بنیاد مسکن پشتیبانی لازم از جهت تسهیلات، مصالح و خدمات فنی را انجام خواهد داد.

«علیرضا تابش»اظهار داشت: برای بازسازی مناطق زلزله زده اقلام بسیار زیادی مورد نیاز است که تامین آن در مدت کوتاه باقیمانده تا فصل سرما در این منطقه دشوار است؛ اما امیدواریم با همت مردم و پشتیبانی دولت این کار را در این مدت کوتاه به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به آغاز بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی تنها یک هفته پس از وقوع زمین لرزه اشاره و تصریح کرد: فاصله کوتاه بین اسکان موقت و دایمی زلزله زدگان نشانه توانمندی دولت در مدیریت حوادث غیرمترقبه است.

یادآور می شود : عملیات بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله شنبه هفته گذشته در شهرستان های اهر، هریس و ورزقان آغاز شد.بنیاد مسکن سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل کار بازسازی مناطق زلزله زده این سه شهرستان را به عهده دارند.(ایرنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.