استیضاح برای استخدام/ پرونده

امید کریمی: حمیدرضا حاجی بابایی، پر سر و صداترین وزیر آموزش و پرورش در چهار دولت گذشته. معلم قرآنی که بیش از آنکه معلمی کرده باشد، وکالت مجلس را برعهده داشته. شاید اگر وزیر دولت دهم نمی شد، اکنون تا نایب رییسی مجلس نهم هم پیش می رفت، اما او وزیر شد، وزیری که در مجلس هشتم همکاران سابقش چندان دل خوشی ار او نداشتند.

خیلی ها انتظار داشتند وقتی حمیدرضا حاجی بابایی وزیر می شود، تعامل مجلس و آموزش و پرورش، بیش از قبل باشد، اما او که چهار دوره در مجلس قانون نوشته بود و مصوب کرده بود، گویا خیلی خوب می دانست می تواند طرح هایش را بدون نظر مجلس هم پیش ببرد. پس عمده نماینده های مجلس قبل، منتقدش شدند؛ او تحولات مختلفی را در آموزش و پرورش شروع کرد که هیچ کدام با نظر مجلس نبود، الا استخدام معلمان. ۶-۳-۳، تعطیلی پنح شنبه ها، تغییر کتب درسی، احیا نصفه نیمه معاونت پرورشی، بیمه طلایی معلمان و استخدام معلمان حق التدریسی، دانش اموخته های تربیت معلم و دانشگاه های دیگر. همه اینها با حداکثر حاشیه ممکن اجرا شده و مخالف داشته است.

به دلیل همین حاشیه هم در دو مجلس هشتم و نهم، تا پای استیضاح پیش رفته است. هرچند استیضاح او در مجلس هشتم منتفی شد، اما مجلس نهم در ب بسم الله، قصد استیضاح وزیر همدانی آموزش و پرورش را دارد. دلیل هم استخدام معلمان است. اتفاقی که قاعدتا برای هیچ مدیری کارنامه منفی محسوب نمی شود، ان هم در این دوره زمانه ای که صدای همه از بیکاری درآمده است.

اما موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چنین نظری ندارد. او از استخدام غیرقانونی ۵ هزار معلم در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: “اخیرا در مجلس طرحی نوشته شد که بر مبنای آن حق التدریسی‌ها استخدام شود و این طرح شامل مربیان پیش دبستانی، قرآن، حق التدریسی‌های آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای، تربیت معلم‌ها وآموزشیاران، حق التدریسی‌ها و نیروهای شرکتی که درامتحان قبول نشدند، است اما ما متوجه شدیم که وزیر آموزش و پرورش ۲۰هزار نفر را استخدام کرده در حالی که نه آگهی در این زمینه منتشر شده و نه از آن‌ها امتحان و مصاحبه‌ای به عمل آمده است. صریحا می گویم این افراد با رابطه، پارتی بازی و چون از قوم و خویش‌های روسای آموزش و پرورش هستند استخدام شده‌اند. من بامعاون منابع انسانی رئیس جمهور هم صحبت کردم و آنها هم اطلاع نداشتند. جالب است وزیر در حالی این کار را انجام داده که قبلا با استخدام حق التدریسها مخالف بود.”

اما آموزش پرورش پاسخ این ادعای ثروتی را چنین داد: “به غیر از افراد تعیین تکلیف شده،مطابق قانون تعیین تکلیف مجلس شورای اسلامی هیچ نیروی حق التدریسی در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.”

حاجی بابایی همچنین در اجلاس روسای آموزش و پرورش درباره استخدامهای بدون مجوز گفت: “آموزش و پرورش هیچ گونه مجوز استخدام نداشته و مجوز بکارگیری افراد به صورت کار معین برای مدارس قرآنی و برای خدمتگزاری و سرایداری است. تا کنون حتی یک نفر از این افراد بکارگیری نشده اند و مراحل کنترل نهایی در حال انجام است. ” (اینجـــــا) هرچند این جملات تا حدودی به کارگیری نیروهای تازه را تایید می کند، فقط واژگان تفاوت دارند.

اما به موازات همین اظهارات، عده ای از مربیان مهدکودکی مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار تعیین تکلیف استخدامی خود بودند. اما حاجی بابایی رسما اعلام کرد هیچ تعهدی برای استخدام انها ندارد. او گفت: “آنچه که قانون درباره پیش‌دبستانی به آموزش و پرورش محول کرده است، صدور مجوز، نظارت بر عملکرد پیش‌دبستانی، تدوین محتوا و کتب و همچنین تایید صلاحیت مربیانی است که در این مراکز فعالیت می‌کنند، همان گونه که تایید صلاحیت معلمان آزاد مدارس غیر انتفاعی نیز توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود، اما این وزارتخانه تعهدی در قبال “بیمه” و یا “استخدام” آنها ندارد.” (اینجـــا)
 

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.