اسکان بیش از ۹۷ درصد مردم زلزله‌زده‌ی آذربایجان‌شرقی در منازل خود

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: ۹۷٫۵ درصد آسیب‌دیدگان در مناطق زلزله‌زده‌ی ارسباران در منازل خود ساکن شدند.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) «قربان محمدی» در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این مطلب، اظهار کرد: با پایان ساخت اغلب خانه‌ها سرعت بازسازی کمتر شد اما بازسازی هم‌چنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: پس از زلزله‌ی ارسباران، حدود ۱۸ هزار و ۸۶۰ قرارداد بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده‌ی روستایی عقد و از این تعداد ۱۷ هزار و ۹۰۰ خانه تکمیل و تحویل روستاییان شد.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در بازسازی مناطق شهری هم ۲۱ هزار و ۴۰۰ متقاضی را به بانک‌های عامل معرفی کردیم و از این تعداد ۲۱ هزار و ۳۶۰ مورد پایان کار گرفتند.

محمدی خاطرنشان کرد: در مجموع تاکنون ۳۹ هزار واحد مسکونی در این مناطق تکمیل شدند و ۱۶۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در حال طی مراحل پایانی می باشند.

وی با بیان این‌که برای تحویل وام‌ها به زلزله‌زدگان مشکلی وجود نداشت، چون ضامن آنها خود دولت بود، یادآور شد: احتمال می‌دهم در خصوص بازپرداخت وام‌ها از سوی روستاییان با مشکل مواجه شویم.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به مشکلات پیش روی بنیاد مسکن در بازسازی مناطق زلزله زده گفت: در بعضی مناطق مردم به شکل مدیریت شده از این مصالح استفاده نمی کردند و در نتیجه اسراف می شد.

محمدی افزود: باوجود مشارکت‌های مردمی، بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی در روستاها کارهای تدارکاتی نیز انجام می‌داد اما بالعکس در شهرها پس از اعطای وام بقیه امور توسط خود اشخاص انجام می‌شد.

وی با بیان این‌که با گذشت یک‌سال هنوز هم تیغ انتقادها به سوی بنیاد مسکن است، گفت: متاسفانه بعضی نمایندگان مجلس به‌صورت منصفانه در خصوص خدمات گسترده و عملکرد این نهاد قضاوت نمی‌کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: با روی گشاده از انتقاد استقبال کرده‌ام اما بعضی با بی‌انصافی همه‌ی خدمات انجام شده را زیر سووال می‌برند.

محمدی با انتقاد از فضاسازی‌ها در ماه‌های اخیر گفت: در میان مردم شایعه می‌کنند که بنیاد مسکن پول بنزین، ناهار و شام خود را از مردم گرفته است و هم‌اکنون با بهانه‌های مختلف روستایی‌ها را تحریک می‌کنند تا به‌دنبال باز پرداخت وام‌هایشان نروند.

وی یادآور شد: برآورد اولیه‌ی ما این بود که ساختمان‌ها با ۱۶ یا ۱۷ میلیون تومان تکمیل شوند اما با افزایش قیمت مصالح ساختمان ها با ۱۹ میلیون و ۲۰ میلیون تکمیل شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت را باید دولت جبران می‌کرد و طبق مصوب دولت از طریق صندوق مهر امام رضا(ع) به مردم پنج میلیون وام بلاعوض داد که سه میلیون تومان آن هزینه این افزایش قیمت‌ها شد.

محمدی یادآور شد: اعتقاد دارم اگر ساکنان فصلی نبودند بازسازی با این سرعت انجام نمی‌شد چون روستاییان با ملاحظه‌ی فعالیت‌های ساکنان فصلی بیشتر به تکمیل منزل مسکونی خود تمایل داشتند.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. مهدی پاشایی:

    باسلام خدمت شما و همکاران گرامیتان لطفا پیگیری کنید چه به سر کسانی که خالصانه شبانه روز زحمت کشیدن تا مردم زلزله زده اواره نشن چه امده تمامی نیردو ها اخراج شدن لطفا ازاقای محمدی بپرسین دستمزد این افرادکه ظرف یک سال ۱۸۰۰۰واحد را تحویل مالکین دادن اخراج هست یا چیزدیگری هست

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.