اشتباه تاریخی نامدار در جام جهانی ۱۹۷۴؛ سه کارت زرد و یک کارت قرمز به بازیکن استرالیایی

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > فوتبال ملی – جعفر نامدار اولین داور ایرانی بود که در یک تورنمنت بزرگ بین المللی سوت زد و البته تا به امروز تنها داور ایرانی در تاریخ جام جهانی.

به گزارش ممتاز ؛ جعفر نامدار داور سرشناس ایرانی که امروز درگذشت، قبل از اینکه جامه داوری بر تن کند بازیکن تیم ملی ایران و باشگاه شاهین تهران بود. او در مسابقات مقدماتی جام ملت های ۱۹۶۰ آسیا عضو تیم ملی ایران بود و ۳ بازی نیز انجام داد. این مسابقات که یکی از تورنمنت های پرحاشیه برای فوتبال ایران بود، آذرماه ۱۳۳۸ در کرالای هند برگزار شد. تیم ملی ایران پس از ناکامی در این مسابقات در بازگشت به تهران خبر ساز شد و ۹ بازیکن این تیم به جرم حمل طلا از هند به ایران بین ۶ تا یک سال محروم شدند که سنگین ترین محرومیت مربوط به جعفر نامدار بود که دچار یکی از سنگین ترین محرومیت های تاریخ فوتبال ایران شد: ۶ سال! البته همه محرومیت ها بعد از یک سال بخشیده شد.

اما نامدار پس از آن وارد عرصه داوری شد و  در دو جام جهانی ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸ و دو المپیک ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ سوت زد. او دومین داور آسیایی است که در تاریخ جام جهانی سوت زده و یک داور سنگاپوری لقب اولین را فقط ۳ روز قبل از نامدار بدست آورد.  او در دیدار استرالیا و شیلی در جام جهانی ۱۹۷۴ مرتکب یک اشتباه بزرگ شد و به ری ریچارد بازیکن استرالیایی ۳ بار کارت زرد نشان داد! پس از اینکه داور چهارم او را اشتباهش آگاه کرد، نامدار بازیکن خاطی را با چهار دقیقه تاخیر  و با یک کارت قرمز جریمه و اخراج کرد. نامدار در دیدار رده بندی آن تورنمنت بین برزیل و لهستان کمک داور بود.

۴۱۴۱


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.