اشتها با گرسنگی فرق دارد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز:‌ یک متخصص تغذیه دربارهٔ اشتهازدایی بعضی اشخاص گفت: مکانیسم اشتها عوامل بسیاری دارد که بخشی از آنها جنبه فیزیولوژیک و بعضی دیگر جنبه روحی روانی دارند و باید دو مفهوم گرسنگی و اشتها را جدا از هم در نظر گرفت.

مجید کاراندیش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گرسنگی و اشتها دو پدیده متفاوت می باشند. گرسنگی هنگامی احساس می‌شود که بدن ما نیاز به انرژی دارد و این حالت بیشتر جنبه فیزیولوژیک دارد، ولی اشتها هنگامی احساس می‌شود که فرد به مصرف یک ماده‌ غذایی خاص تمایل دارد. اشتها، همیشه بر اساس نیاز بدن نیست بلکه تنها ممکن است به سبب احساس تمایل، یک ماده خاص غذایی را مصرف کنیم.

وی ادامه داد: در حالت اشتها، یک احساس و تجربه خاص سبب می‌شود که اشخاص در زمان‌هایی نسبت به بعضی غذاها تمایل داشته باشند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اهمیت رعایت تعادل غذایی، افزود: باید غذایی مصرف ‌کنیم که نیاز بدن ما را در درازمدت تامین کند زیرا غذای مصرفی، تعیین‌ کننده وزن بدن است. اگر در درازمدت، بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن، انرژی دریافت شود وزن بدن افزایش پیدا می‌کند و همچنین در صورتی که بدن دریافت انرژی کمتری داشته باشد، وزن کاهش می‌یابد.

کاراندیش عنوان کرد: امروزه چاقی و اضافه وزن یک مشکل جهانی است، در بعضی از کشورها بیش از ۶۰ درصد بزرگسالان اضافه وزن دارند یا چاق می باشند و با توجه به افزایش اطلاعات عمومی دربارهٔ چاقی، بسیاری از اشخاص در پی راه‌های مختلفی می باشند تا وزن خود را کاهش دهند به طور مثال می‌توان از استفاده از داروهای لاغری نام برد در بیش از ۱۰۰ سال قبل داروهای مختلفی برای کاهش وزن معرفی شده‌اند که پس از مدتی با ملاحظه عوارض جانبی شدید، ممنوع و از بازار جمع‌آوری شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مطمئن‌ترین راه کاهش وزن، تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی مناسب و کاهش دریافت انرژی همراه با فعالیت بدنی و ورزشی است.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: هر چند بازار مملو از مکمل‌ها و داروهایی است که ادعای کاهش اشتها و کاهش وزن دارند در حال حاضر سازمان‌های معتبر با قطعیت، دارویی را برای کاهش اشتها به صورت مجاز اعلام نکرده‌اند. آخرین مورد نیز که تا سال ۱۳۸۹ به عنوان کاهنده اشتها به صورت مجاز معرفی و مصرف می‌شد با ملاحظه عارضه جانبی بسیار شدید در بعضی از اشخاص، ممنوع شد.

کاراندیش گفت: اشخاص برای کاهش اشتها باید راه‌هایی را انتخاب کنند که آسیبی به آنها نرساند؛ به این منظور باید غذاهایی را که حجم معده را اشغال و اشتها را کاهش می‌دهند مصرف شوند. در این زمینه، مصرف گروه سبزی‌ها به سبب حجم نسبتا بسیار و انرژی کم، سبب پر شدن معده می‌شود و در نهایت کاهش اشتها را در پی دارد.

وی افزود: همچنین مصرف مقدار کافی آب به ویژه پیش از وعده‌های غذایی و یا هنگامی که فرد به غذاهای خاص مانند کیک و شیرینی اشتها داشته باشد، می‌تواند سبب کاهش اشتها شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.