اشپیگل: پیشرفت های رزم دریایی ایران اغراق نیست

۱۸م آذر ،

 

قدرت جنگ نامتقارن ایران می تواند پایگاه های دریایی آمریکا در منطقه را به خطر بیندازد.

نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی نوشت: ایران دکترین جنگ نامتقارن را به استراتژی خود تبدیل کرده است. در این جنگ تاکتیک ها با جنگ های کلاسیک متفاوت است و جبهه ها نیز روشن نیست نیرویی دریایی ایران در چارچوب همین استراتژی به زیردریایی ها، ناوچه ها و هاورکرفت های تازه مجهز شده است. ناوچه های «تندر» افتخار نیروی دریایی ایران است. هاورکرفت، می تواند از دریا به خشکی وارد شود و روی زمین پیش روی کند. هاورکرفت تندر به امکانات پرتاب موشک و باند پرواز و فرود هواپیماهای بدون خلبان مجهز است.

این گزارش می افزاید: هفته قبل نیروی دریایی جمهوری اسلامی علاوه بر تندر، دو زیردریایی غدیر و بدنه یک ناوچه موشک انداز را نیز به معرض تماشای خبرنگاران گذاشت. ناخدا حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریائی ارتش هنگام معرفی این تجهیزات تازه گفت همه آن ها در ایران تولید شده اند و ایران در زمینه تولید سیستم های دفاع دریایی رکورد شکسته است. احمد وحیدی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان از «پیشرفت های بزرگ» نیروی دریایی سخن گفت.با توجه به موقعیت نیروی دریایی ایران این ادعا اغراق آمیز نیست.

اشپیگل همچنین نوشت: بزرگترین خطر برای غرب این است که در صورت حمله آمریکا یا اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، جمهوری اسلامی تنگه هرمز را مین گذاری کند. در حال حاضر یک پنجم نفت موردنیاز جهان از تنگه هرمز می گذرد. بسته شدن این آبراه حتی برای مدتی کوتاه اقتصاد جهانی را با مشکلات بزرگی روبرو خواهد کرد. آیا ایران قادر به بستن تنگه هرمز خواهد بود؟ تحقیقات آنتونی کوردزمن کارشناس آمریکایی امور دفاعی نشان می دهد ایران در سال ۲۰۰۶ دست کم ۲ هزار مین دریایی در اختیار داشته است. مقامات ایرانی این عدد را اکنون بین ۳ تا ۵ هزار اعلام می کنند. جمهوری اسلامی همچنین تجهیزاتی شبیه «ای ۵۲» را در اختیار دارد که می توانند از کف دریا کشتی های در حال حرکت را به موشک ببندند. زیردریایی های نوع «کیلو» و غدیر می توانند بمب های زیردریایی را حمل کنند. بنابراین به سختی می توان پیش بینی کرد که تنگه هرمز با چه سرعتی می تواند مین گذاری شود. تنگه هرمز در بعضی نقاط ۴۰ کیلومتر پهنا و ۸۰ متر عمق دارد و برای قرار دادن مین های دریایی بسیار مناسب است. دریادار سیاری یک سال پیش گفت «بستن تنگه هرمز از خوردن یک لیوان آب هم راحت تر است».

گزارشگر اشپیگل تصریح کرد: دکترین جنگ های نامتقارن سبب شده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرعت بر تعداد قایق های سریع خود بیفزاید. این قایق ها به مسلسل و امکانات پرتاب موشک مجهز شده اند. اگر شرایط جدی شود، این قایق ها می توانند با حمله به مین روب های آمریکایی برای آن ها مزاحمت ایجاد کنند. کارشناسان نظامی آلمان معتقدند که وضعیت خاص سواحل ایران و سطح آب هموار تنگه هرمز شرایط مناسب را برای عملکرد این قایق های کوچک و سریع فراهم کرده اند. احمد وحیدی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که ناوچه های تندر برای «دفاع غیرمتقارن» در نظر گرفته شده اند. سپاه پاسداران علاوه بر این دارای تعداد بسیاری موشک ضد کشتی مثل کرم ابریشم است. این موشک ها می توانند از زمین، ناوچه، و حتی قایق های سریع و کوچک کشتی ها را هدف قرار دهند. هر یک روز بسته شدن تنگه هرمز اقتصاد جهانی را بیشتر به کام رکود فرو می برد. ایرانی ها می توانند پایگاه های آمریکا در قطر و بحرین را هدف حمله قرار دهند.

 /۲۷۲۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.