اصلاح قانون مالکیت سلاح در سنای آمریکا رای نیاورد / اوباما: روز شرم آوری برای واشنگتن بود

۲۹فروردین۱۳،

باراک اوباما به شدت از سناتورهایی که مانع تصویب طرح تازه مالکیت سلاح شدند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، مجلس سنای آمریکا با ۵۴ رای منفی در برابر۴۶ رای مثبت با طرح ارائه شده به وسیله نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای شدت بخشیدن به بررسی سوءپیشینه خریداران سلاح مخالفت کرد.

تصویب این طرح به ۶۰ رای مثبت نیاز داشت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این رای منفی سنا، این رخداد را “شرم آور” دانست و گفت: امروز همه می‌دانند که ۹۰ در صد مردم آمریکا از بررسی پیشینه خریداران سلاح که تهیه اسلحه توسط اشخاص خطرناک را مشکل‌تر می‌کند، حمایت می‌کنند. منظور ما بزهکاران با سوء پیشینه، مرتکبان خشونت‌های خانوادگی و بیماران روانی خطرناک است. ۹۰ در صد آمریکایی‌ها از این فکر حمایت می‌کنند، و چند دقیقه قبل، ۹۰ در صد از دموکرات‌های عضو سنا به این ایده رای مثبت دادند. اما این اتفاق نخواهد افتاد، چون ۹۰ در صد جمهوری‌خواهان سنا علیه آن رای دادند. اکثر سناتورها به حفاظت از شهروندانمان با پیشینه سنجی هوشمندانه‌تر رای مثبت دادند. اما با ادامه مخدوش کردن قوانین سنا، یک اقلیت موفق شد از پیشرفت این طرح جلوگیری کند. پس در کل امروز روز شرم آوری برای واشنگتن بود.

طرفداران مالکیت سلاح با استقبال از رای منفی سنا، این طرح را ناقض حق اعطاء شده به شهروندان براساس قانون اساسی ایالات متحده معرفی کردند.

باراک اوباما در پی کشتار دسامبر قبل در دبستان سندی هوک در ایالت کانتیکت خواهان سخت تر شدن قوانین مربوط به مالکیت سلاح است و در ابتدا خواهان ارائه طرحی برای منع فروش سلاح‌های نیمه خودکار و خشاب‌های با ظرفیت بالا شده بود.

با این حال، مخالفت سرسختانه طرفداران مالکیت سلاح و نگرانی بعضی از سناتورهای دموکرات از احتمال شکست در انتخابات آتی سبب شد که به طرح ارائه شده از سوی یک سناتور دموکرات و یک سناتور جمهوری‌خواه که تنها بر تشدید بررسی سوءپیشینه اشخاص و بستن راههای فرار از این موضوع در نمایشگاه‌ها و معاملات آنلاین تاکید داشت، رضایت دهد.

به گفته اوباما، نمایندگانی که علیه طرح سناتورها جو منچن و پت تومی رای دادند، نمی توانند سبب موجهی را برای این مخالفت ارائه کنند و تنها به خاطر سیاسی کاری مانع از تصویب آن شده‌اند.

بیشتر نمایندگان جمهوری‌خواه و گروهی از سناتورهای دموکرات به این طرح رای منفی دادند.

نظرسنجی‌ها بیانگر موافقت ۸۰ درصد از مردم آمریکا با تشدید تدابیر اتخاذ شده برای بررسی سوءپیشینه خریداران سلاح است.

با این حال میزان موافقت مردم با سخت تر کردن قوانین مالکیت سلاح از ۵۸ درصد در ماه ژانویه به ۴۸ درصد در ماه جاری کاهش یافته است.

باراک اوباما همچنین لابی طرفداران مالکیت سلاح را به دروغگویی و ارعاب سناتورها متهم کرد.

انجمن ملی اسلحه آمریکا که بزرگ‌ترین لابی طرفدار مالکیت سلاح است با استقبال از رای منفی سنا اعلام کرد: همان طور که قبلا گفته بودیم، گسترش بررسی سوءپیشینه اشخاص در نمایشگاه‌ها و در دیگر رخدادها به کاهش خشونت با سلاح و حفاظت از فرزندان ما در مدارس کمک نمی کند.

علاوه بر سناتور تومی که از ارائه دهندگان طرح شکست خورده بود، جان مک کین، سوزان کالینز و مارک کرک از دیگر جمهوری‌خواهان سنا بودند که به این محدودیت‌ها رای مثبت دادند.

از میان چهار سناتور دموکراتی که به این طرح رای منفی دادند، کرسی سه نفر در انتخابات میان دوره‌ای سال آینده به رای گذاشته می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.