اصلی‌ترین علت شیوع اختلالات زانو

یک کارشناس ارشد فیزیوتراپی گفت: تصور بر این است که در زمان حرکت روی پله، فشار وزن به طور مساوی روی دو پا تقسیم می‌شود اما محاسبات پزشکی در مورد فشار وارد شده بر داخل مفصل در زمان بالا رفتن از پله حدود ۴ برابر و در هنگام پایین آمدن از آن حدود ۷ برابر وزن بدن روی زانوست که باعث اصطکاک شدید می‌شود.

دکتر عبدالرضا زاهدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اصلی‌ترین دلیل اختلالات زانو در بین ایرانی‌ها را نتیجه عادات غلط رفتاری در زمینه نشستن، ایستادن، راه رفتن و اجابت مزاج دانست و گفت: به طور کلی رفتاری که مفاصل زانو را در فواصل زاویه دار و تنگ قرار دهد موجب می‌شود تا مفصل این عضو نسبت به دیگر مفاصل درگیری بیشتری پیدا کرده و بیشتر تحت فشار قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه پله یکی دیگر از عوامل بروز آسیب دیدگی در زانوست، بیان کرد: تصور بر این است که در زمان حرکت روی پله فشار وزن به طور مساوی روی دو پا تقسیم می‌شود اما محاسبات پزشکی در مورد فشار وارد شده بر داخل مفصل در زمان بالا رفتن از پله حدود ۴ برابر و هنگام پایین آمدن از آن حدود ۷ برابر وزن بدن روی زانوست که باعث اصطکاک شدید می‌شود.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی با اشاره به وجود برجستگی در پشت استخوان کشکک افزود: این برجستگی زمانی که زانو خم و راست می‌شود داخل یک شیار حرکت می‌کند اما یکی دیگر از مشکلات شایع سنین جوانی این است که گاهی اوقات ضعف عضلات ران به دلیل عدم تحرک موجب می‌شود در زمان صاف کردن پا این برجستگی در جای خود قرار نگیرد و غضروف مفصلی که زیر آن قرار دارد را تراش دهد و باعث به وجود آمدن درد شدید در زانو می‌شود که در اصطلاح به آن chondromalacia یا نرمی مفصلی می‌گویند.

وی با اشاره به وجود دو رباط صلیبی در زانو گفت: یکی از این رباط‌ها که در جلوی زانو قرار دارد رباط صلیبی قدامی و دیگری که در پشت زانو‌ست رباط صلیبی خلفی نامیده می‌شود و ممکن است در حرکات ناگهانی، پرش‌ها و کشش‌های بیش از حد آسیب ببینند و دچار پارگی شوند. زاهدی با بیان اینکه با توجه به میزان آسیب رباط‌های زانو درمان‌های متفاوتی از قبیل گچ گرفتن، جراحی و استراحت به بیماران توصیه می‌شود، تصریح کرد: در صورت انجام جراحی بیمار به ۳ هفته فیزیوتراپی قبل از عمل به منظور تقویت عضله پا نیاز دارد تا پا قدرت قابل قبولی برای انجام حرکت‌های مورد نیاز حین جراحی داشته باشد و بعد از جراحی نیز عضلات دچار ضعف نشود.

وی در مورد انواع عمل رباط صلیبی گفت: یکی از روش‌های این عمل به شیوه بازسازی معروف است که در این روش ارتوپد جای رباط پاره شده یک رباط دیگر پیوند می زند که اتصال این رباط از دو طرف به استخوان است و متداول‌ترین روش انجام این پیوند با استفاده از پیچ و اندوباتون است. این کارشناس ارشد فیزیوتراپی در پایان خاطرنشان کرد: روش دیگر جراحی رباط های صلیبی جراحی داخل مفصل است که توسط روش آرتروسکوپی داخل مفصل را مشاهده و سپس به کمک ابزار آرتروسکوپ رباط آسیب دیده را ترمیم می‌کنند.

 

 

آرمان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.