اصلی ترین عامل ایجاد‌کننده آکنه تغییرات هورمونی زمان بلوغ است

۳۰م دیماه ،

یک متخصص پوست و مو گفت: اصلی ترین عامل ایجاد‌کننده آکنه تغییرات هورمونی زمان بلوغ است.

 به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده با بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی انسان که فرضیات زیادی در مورد علل پیدایش و درمان آن مطرح شده، آکنه یا جوش غرور جوانی است. این بیماری در بسیاری از جوانان در سنین بلوغ پدید می‌آید و شدت آن در اشخاص مختلف متفاوت است و پس از بیست و پنج سالگی بهبود می‌یابد.
 
وی با بیان این که جوش غرور صورت، معضل خیلی از جوانان است، گفت: معمولا جوش‌های غرور به صورت دانه‌های قرمز، جوش‌های سر سیاه، و توده‌های سفت زیر پوستی در ناحیه گونه، بینی، پیشانی، پشت گردن و قسمت فوقانی پشت و سینه ظاهر می‌شود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: این جوش‌ها در پایه یک مو به وجود می‌آید و ناشی از آماس، التهاب و انسداد مجرای غده چربی کنار موست. پیدایش آکنه ناشی از یک سبب خاص نیست، بلکه چند عامل در پیدایش و شدت آن نقش دارد که ارث، میکروب‌ها، نوع غذا، مشکلات عصبی و روحی، تغییرات غددی هورمونی، نوع پوست، بهداشت صورت، مصرف برخی داروها و بعضی از بیماری‌ها از دلایل آن محسوب می‌شود.
 
وی ابراز داشت: برای درمان آکنه باید یک سری اقدامات و توصیه‌های بهداشتی را اجرا کرد و نیز با مراجعه به پزشک و دریافت داروهای مناسب به مقابله با آن پرداخت.
 
دکتر نیلفروش زاده یادآور شد: طی درمان ابتدا پوست دچار التهاب می‌شود و گاهی در سیر درمانی مصرف داروها، ضایعات آکنه را بدتر هم می‌کند، ولی انتظار درمان، از شش هفته به بعد آغاز می‌شود. متاسفانه دیده شده که برخی اشخاص زمانی که اثر درمانی آغاز شده و بهبود نسبی حاصل می‌شود، درمان را قطع می‌کنند، یا برخی اشخاص تصور می‌کنند جوش‌های پوست به سبب کثیفی پوست است و از صابون‌های قلیایی و اسیدی مختلف استفاده می‌کنند یا جوش را دستکاری کرده و ضایعات را زخم می‌کنند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: درمان آکنه شش ماه تا یک سال به طول می‌انجامد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.