اصولگرایان برای باقی ماندن چاره‌ای جز وحدت ندارند/ جامعتین باید نظرات احزاب و تشکل‌های اصولگرا را بشنوند

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

به گزارش خبرنگار سیاست داخلی خبرگزاری آنا، امکان شکل‌گیری وحدت اصولگرایان، سؤالی است که این روزها از تک تک فعالان حزبی اصولگرا پرسیده می‌شود. هر چند اکثر اصولگرایان وحدت را ضروری می‌دانند ولی هنوز مشخص نیست که چقدر این وحدت می‌تواند به سرانجام مشخصی برسد. در این زمینه “سید کمال سجادی”، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز معتقد است که اصولگرایان چاره‌ای جز وحدت ندارد و باید این وحدت شکل بگیرد. او همچنین می‌گوید با تندروها هیچ کاری نداریم و اصلا رفتارهای تند را تأیید نمی‌کنیم. در ادامه مشروح گفت‌وگوی آنا با وی می‌آید. 

چقدر احتمال می‌دهید اصولگرایان بالاخره به وحدت برسند؟

اصولگرایان یک راه دارند برای اینکه در صحنه سیاسی کشور باقی بمانند آن هم این است که وحدت داشته باشند. به همین خاطر تلاش می‌کنند و باید تلاش کنند که بنابر مشترکات و با استفاده از پتانسیل گروه‌های مرجع، به وحدت برسند. البته قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده است ولی این قدم‌ها کافی و کامل نیست، بعضا در میان اصولگرایان این بحث وجود دارد که چگونگی به وحدت رسیدن در اصولگرایان مود توجه قرار گیرد که در اغلب احزاب اصولگرا این یک بحث درونی است. اصولگرایان می‌توانند با وجود اشتراکات و گروه‌های مرجع و سازوکارهایی مشابه که در انتخابات قبلی مجلس اتخاذ کرده‌ بودند، وارد عمل شوند.
تجربه‌هایی مانند ۵+۶ یا ۷+۸ و جامعه روحانیت و جامعه مدرسین توانست اصولگرایان را به وحدت برساند،‌ البته تلاش‌ها باید مضاعف شود.

در جبهه پیروان نیز درباره چگونگی رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان بحث‌هایی مطرح شده است. انتخابات ریاست جمهوری یازدهم درسی بود که اصولگرایان گرفتند از این رو باید از تفرقه بپرهیزند.

به نظر شما وحدت اصولگرایان چقدر می‌تواند زیر چتر جامعتین به طور مشخص شکل گیرد؟

جامعتین می‌توانند باید نظرات کارشناسی احزاب و تشکل‌های اصولگرا را بشنوند و ضرورت‌های اصلاحی را بیان کنند، البته باید نمایندگانی از جامعتین در یک ساختار مشخص برای وحدت حضور یابند تا این وحدت شکل گیرد.

تلاش برای رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان چقدر انتخاباتی است؟

البته انتخابات می‌تواند یک عامل باشد ولی کلا برای باقی ماندن در فضای سیاسی، همبستگی و انسجام ضروری به نظر می‌رسد. از نظر جبهه پیروان، ورود به بحث‌های انتخاباتی در مقطع زمانی کنونی زودهنگام است و معتقدیم که می‌توان بحث‌های انتخاباتی و تشکیلاتی درونی را مطرح کرد؛ ولی نباید به صورت رسانه‌ای بیان شود. با این حال اگر مجموعه‌ اصولگرایان وحدت داشته باشند می‌توانند هم در زمان انتخابات و هم در سایر مقاطع از آن استفاده کنند.

در این وحدت، تندروها چه جایگاهی دارند؟

ما در جبهه پیروان با تندروها کاری نداریم و اصلا رفتارهای تند را تأیید نمی‌کنیم. مشترکات زیادی وجود دارد که مثلا پایداری‌ها و سایر گروه‌ها می‌توانند بر اساس آن با هم کار کنند و تعامل داشته باشند. تندروی از هر طرف مذموم است. خط اعتدال خطی است که امام و رهبری بر آن تأکید داشتند. ما خودمان هم طرفدار اعتدال هستیم و همه را به آن دعوت می‌کنیم.

در شرایط کنونی در اصولگرایان سنتی کهولت سن حاکم شده است، اینها نتوانستند نسبت به جوانگرایی اقدامات خاصی را انجام دهند، این را قبول دارید؟

کلا فعالان سیاسی کشورمان همگی پیر هستند، ولی در احزاب اصولگرا جوانان عضو هستند. گرایش به جوانان وجود دارد البته باید سیر تندتری به خود بگیرد. فعالان سیاسی پیر شدند و باید به جوانان توجه کنند. باید زمینه رشد جوانان به صورت واقعی فراهم شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.