اصول شست وشوی سبزیها

منتشر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای مطلب

مصرف سبزی آلوده زمینه ساز ابتلا iبه انگل های روده و بیماری های عفونی روده ای مثل اسهال ها، هپاتیت A، حصبه، وبا و… و درنهایت بروز اپیدمی این بیماری ها در جامعه می گردد. در این میان و با (التور) سردسته بیماری های خطرناکی است که می تواند در اثر خوردن سبزی های آلوده ایجاد شود.
بهترین راه پیشگیری از ابتلا iبه این بیماری، رعایت نکات iبهداشتی، iبه ویژه شستن صحیح میوه و سبزی هاست. شست و شوی صحیح سبزیجات کاهو و کلم شامل چهار مرحله پاکسازی، گل زدایی، انگل زدایی و ضدعفونی iبه این ترتیب است:
▪ پاکسازی: این مرحله همان مرحله تمیزکردن سبزی هاست. iبه این ترتیب که قسمت هایی که گل iبه آنها چسبیده و قسمت های غیرقابل استفاده جدا می شوند.
▪ گل زدایی: در این مرحله سبزی ها را در آب غوطه ور می کنیم تا گل و لای آن گرفته شود.
▪ انگل زدایی: برای این کار، iبه ازای هر لیتر آب سه قطره مایع ظرفشویی اضافه می کنیم و سبزی ها را در آن ریخته و بعد از سه تا پنج دقیقه آبکشی می کنیم.
▪ ضدعفونی: آخرین مرحله شست و شوی سبزی ها همین مرحله است. در آخرین قدم، iبه ازای هر پنج لیتر آب، نصف قاشق چای خوری پودر «پرکلرین» داخل آب بریزید.
سبزی ها را iبه مدت سه تا پنج دقیقه در آن غوطه ور نموده و بعد iبه دقت آبکشی نمایید. با انجام این مراحل می توانید با خیال راحت سبزی ها را میل نمایید و از بیماری های ناشی از آن در امان باشید.

پیک تندرستی

ممتازنیوز – هنر در خانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.