اظهارات آمانو باید فنی و حقوقی باشد نه سیاسی

۰۳م آذر ،

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: آمانو باید وظایفی را که بند دوم NPT تعیین کرده، اجرا کند اما وی دربارهٔ موضوعاتی صحبت می‌کند که در حوزه سیاسی بوده نه حقوقی و فنی.

حسن بهشتی‌پور در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اظهارات آمانو مبنی بر اینکه تحریم‌ها هیچ‌ تاثیری در برنامه هسته‌ای ایران نداشته، گفت: آمانو به‌عنوان دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن داشتن شخصیت بی‌طرفانه باید به عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای کمک و همچنین در جهت نابودی سلاح‌های هسته‌ای گام بردارد.

وی تصریح کرد: آمانو باید وظایفی را که بند دوم NPT تعیین کرده، اجرا کند اما وی دربارهٔ موضوعاتی صحبت می‌کند که در حوزه سیاسی بوده نه حقوقی و فنی.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه وظیفه آژانس نظارت بر فعالیت هسته‌ای کشورها و همچنین جلوگیری از اشاعه سلاح هسته‌ای بر طبق اساسنامه‌ آژانس است، اظهار داشت: آمانو با اظهارنظر اخیر خود مبنی بر اینکه تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران تاثیر نگذاشته از حوزه‌ تخصصی خود خارج شده چرا که وی از لحاظ سیاسی در مقامی نیست که مسئله‌ای را تایید و یا تکذیب کند.

وی ادامه داد: آمانو نباید از مسائل حقوقی و فنی آژانس خارج و وارد مسائلی شود که ارتباط مستقیمی با وظایفش ندارد.

بهشتی‌پور در ادامه افزود آمانو باید در چارچوب فعالیت‌های حقوقی و فنی اظهار نظر کند تا وجهه بی‌طرفی وی به عنوان دبیر کل آژانس انرژی اتمی حفظ شود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان خاطرنشان کرد: آمانو باید از هرگونه اظهارنظری که سبب منفی شدن فضای مذاکرات ایران و آژانس در ۲۳ آذر می‌شود اجتناب کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.