اظهارات ضد یهود یک نماینده پارلمان مجارستان جنجالی شد

۰۸م آذر ،

دولت مجارستان، اظهارات یک نماینده مجلس این کشور را که گفته بود “باید فهرستی از یهودیان تهیه شود چرا که ممکن است این اشخاص تهدیدی برای امنیت ملی کشور باشند”، به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مارتون گیونگیوسی، قانونگذار حزب راست‌افراطی ملی‌گرای “جوبیک” (جنبش برای آینده بهتر مجارستان) درخواست استعفا به سبب اظهارات خود را که در جریان مناظره‌ای در پارلمان در روز دوشنبه مطرح شد، رد کرد.

درخواست این نماینده راست افراطی در پارلمان مجارستان برای ثبت اسامی یهودی‌های این کشور در فهرستی به عنوان “تهدید علیه امنیت ملی” منجر به محکومیت سیاست‌های به سبک آلمان نازی در این کشور و اعتراضات گسترده در اطراف ساختمان پارلمان در شهر بوداپست شد.

معترضان در شهر بوداپست علیه اظهارات این نماینده که به دنبال یک مناظره سیاسی در خصوص جنگ اسرائیل و غزه مطرح شد، دست به تظاهرات زدند.

روز سه‌شنبه در اطراف ساختمان پارلمان مجارستان معترضان علیه سیاستمداران راست افراطی حزب جوبیک شعار می‌دادند: “نازی‌ها به خانه برگردید!” بسیاری از معترضان لباس‌هایی حاوی ستاره‌های زرد رنگ به تن داشتند. ستاره زرد علامت شناسایی یهودیان اروپا در آلمان نازی و مناطق اشغال شده توسط نازی‌ها در دوران حکومت نازی‌ها بوده است.

چند روز پیش گیونگیوسی به عنوان معاون رئیس کمیته امور خارجی حزب جوبیک خواهان آمارگیری در خصوص یهودی‌ها در کشور مجارستان در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه شده بود.

اظهارات وی روز دوشنبه در پارلمان پس از بحث درخصوص درگیری در نوار غزه و اظهار نظر یکی از مقامات وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه دولت مجارستان از راه‌حل صلح‌آمیز برای درگیری خاورمیانه حمایت می‌کند، عنوان شد.

وی در اظهارات خود گفت: من می‌دانم چه تعداد فرد با تبار مجارستانی در اسرائیل زندگی می‌کنند و اینکه چه تعداد یهودی اسرائیلی در مجارستان زندگی می‌کنند.

گیونگیوسی در این اظهارات که فایل تصویری آن را در وب‌سایت حزب جوبیک قرار داد، گفته بود: “فکر می‌کنم که با وجود چنین درگیری‌ اکنون وقت آن است تا درخصوص مردم یهودی تباری که در کشور ما زندگی می‌کنند که در واقع علیه امنیت ملی مجارستان تهدید به حساب می‌آیند به ویژه در پارلمان و دولت مجارستان آمارگیری کنیم.”

حزب جوبیک در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار وارد پارلمان شد و اکنون ۴۷ کرسی از ۳۸۶ کرسی پارلمان را در اختیار دارد. این حزب سومین حزب قدرتمند مجارستان است و درخصوص حمایت از اظهارات ضد یهودی و ضد کولی‌ها شناخته شده است.

چند روز پیش رهبران حزب جوبیک در اعتراض به حمله اسرائیل به نوار غزه و رفتار صهیونیست‌ها با فلسطینی‌ها در مقابل سفارت اسرائیل در مجارستان تظاهرات کردند.

روز سه‌شنبه نخست وزیر مجارستان با صدور بیانیه‌ای نسبت به اظهارات گیونگیوسی واکنش نشان داد.

وی در این بیانیه گفت: دولت شدیدا اظهارات افراط گرانه، نژاد پرستانه و یهودی ستیزانه به هر شکل را رد می‌کند و هر کاری را که بتواند برای سرکوب چنین اظهاراتی انجام می‌دهد.

صدها تن از تظاهرکنندگان روز سه‌شنبه در اطراف ساختمان پارلمان مجارستان تجمع کرده بودند. مرکز سیمون ویزنتال در بیت‌المقدس از واکنش دیرهنگام دولت مجارستان نسبت به این اظهارات که پس از ۱۶ ساعت انجام شد، انتقاد کرد.

این مرکز عدم مجازات گیونگیوسی را یک “واقعه تاسف برانگیز” در راستای افزایش یهودی ستیزی در مجارستان قلمداد کرد.

در جریان مناظره روز قبل که اظهارات گیونگیوسی در آن اعلام شد، ریاست مناظره به عهده معاون رئیس پارلمان بود که خود یکی از اعضای حزب جوبیک است و به همین سبب حین ایراد اظهارات گیونگیوسی مداخله‌ای نکرد.

این نماینده همچنین گفته است که زمان آن فرا رسیده که بررسی شود چه تعداد از سیاستمداران مجار، اصل و نسب یهودی دارند.

حزب جوبیک با شعار دفاع از ارزش‌ها و منافع مجارها در انتخابات شرکت کرد و اینک سومین حزب بزرگ در مجلس است. جوبیک سه نماینده هم در پارلمان اروپا دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.