اظهارات محتاطانه نشانه پیشرفت‌ در مذاکرات ایران و ۱+۵ است

آسوشیتدپرس:

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات هسته‌ای روز سه‌شنبه در ژنو، با ارائه پیشنهادی برای رفع بن‌بست در زمینه برنامه هسته‌یی ایران، طرحی را پیشنهاد دادند که سطح غنی‌سازی در ایران یکی از محورهای اصلی آن است.

ایسنا نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش نوشت: هیچ یک از هیات‌های ایرانی و سایر کشورهای گروه ۱+۵ به جزییات این پیشنهاد اشاره‌ای نکردند، ولی اظهارات محتاطانه آن‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت‌هایی حاصل شده است و علاوه بر آن، دیدار عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران با وندی شرمن، مذاکره‌کننده اصلی آمریکا، نشان داد که نسبت به دیدارهای قبلی، فضای بهتری بر مذاکرات حاکم است.

این خبرگزاری گزارش داد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به زبان انگلیسی پیشنهادش را که «پایان دادن به بحران غیرضروری و آغازی برای افق‌های تازه» نام داشت، ارائه کرد.

عضو یکی از هیات‌های دیدارکننده با ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این طرح، پیشنهاد کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و تعداد سانتریفیوژهایی که غنی‌سازی را انجام می‌دهند را ارائه کرده است. از آن‌جا که وی اجازه اشاره به جزییات را نداشت، خواست نامش فاش نشود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه با اشاره به گزارش شبکه‌های تلویزیونی ایران، گزارش داد که پیشنهاد تهران شامل گفت‌وگو دربارهٔ سطح غنی‌سازی اورانیوم بود و ایران علاوه بر آن پیشنهاد تصویب پروتکل‌های الحاقی معاهده هسته‌یی سازمان ملل را در صورت اقدام غرب برای به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم داد، اقدامی که تاسیسات هسته‌یی ایران را به طور موثر در معرض بازرسی‌ها و نظارت‌های بیش‌تر قرار می‌دهد.

آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش‌اش نوشت که عراقچی در پایان ارائه پیشنهاد ایران که با پاورپوینت انجام شد و یک ساعت طول کشید پیشنهاد کشورش را دستاوردی احتمالی دانست و با اشاره به فشارهای بین‌المللی علیه برنامه هسته‌یی ایران گفت: ما دیگر دوست نداریم در تاریکی و تردید راه برویم و نسبت به آینده‌مان شک و تردید داشته باشیم.

این خبرگزاری نوشت که انتظار نمی‌رود در پایان مذاکرات دو روزه در ژنو دو طرف به یک توافق نهایی دست یابند، ولی این مذاکرات می‌تواند سکوی پرتابی برای رسیدن به توافقی باشد که از زمان آغاز مذاکرات در سال ۲۰۰۳ حاصل نشده است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.