اظهارات نجیب، زنان مالزیایی را مأیوس کرد

از آنجاییکه زنان مالزیایی موقعیت قابل‏ قبولی در این کشور دارند، نیازی به جنبش حقوقی زنان در این کشور نیست.

گروه ‏های حقوق زنان بر این باورند که نخست وزیر مالزی، نجیب تان رازک، به امور مربوط به زنان درکشور خود اهمیت نمی ‏دهد.

به گزارش مهرخانه، سخنان نخست وزیر مالزی در روز ملی زنان در مالزی، گروه‏ های طرفدار حقوق زنان را آزرده خاطر ساخت زیرا او نیاز به جنبش حقوق زنان در کشور را غیر ضروری دانست.
نجیب، که وزیر زنان، خانواده و جامعه نیز هست، اظهار داشت: از آنجاییکه زنان مالزیایی موقعیت قابل‏ قبولی در این کشور دارند، نیازی به جنبش حقوقی زنان در این کشور نیست.
وی افزود: “در برخی از کشور های پیشرفته، مردان قبل از زنان حق رأی دادن داشتند، اما در مالزی زنان از همان ابتدا از حق رأی برخوردار بودند.”
طرفداران حقوق زنان، این اظهارات او را نشانه‏ بی ‏توجهی او به مسائل مربوط به زنان می‏ دانند. آنها مواردی را ذکر کردند که نتیجه موفقیت ‏های جنبش زنان بود، اما نخست وزیر آنها را رد کرد: مبارزه ۱۱ ساله برای تصویب لایحه خشونت خانگی، قانون مجازات متجاوزین جنسی، تأیید آزار جنسی به عنوان جنایتی بزرگ، قانون اشتغال ۱۹۵۵ که افزایش مرخصی زایمان از ۶۰ به ۹۰ روز را تضمین می ‏کند، تصویبCEDAW  (کنوانسیون حذف کلیه اشکال تبعیض علیه زنان) در سال ۱۹۹۵، و اضافه شدن کلمه “جنسیت” در ماده قانونی ۸ قانون فدرال در سال ۲۰۰۱٫
آیوی خوزیا، مدیر عامل WAO می‏ گوید: “آمار و داده‏ هایی که WAO و سایر سازمان‏ های غیر دولتی (NGO) گردآوری کرده ‏اند، تبعیض علیه زنان در زمینه‏ های نگهداری کودک، طلاق، تجاوز جنسی و خشونت خانگی را نشان می‏ دهند. به ‏علاوه تعداد زنان سرپرست خانوار نیز افزایش یافته است.”
آزالینا اُتمن، وزیر سابق ورزش و جوانان، که بعدها وزیر گردشگری و نیز عضو پارلمان پانجرنگ شد، می‏ گوید: “از نجیب دفاع کرده است زیرا سخنان او را غلط نقل کرده ‏اند.”
آزالینا افزود: “نجیب سعی بر تأکید بر این مسئله داشت که در مالزی بیشتر افراد جامعه نقش و مشارکت زنان را پذیرفته ‏اند. او سعی داشت بگوید زمانیکه پای مبارزات (زنان) به میان می ‏آید، شما نیازی به سهمیه ندارید. مسئله سهمیه نیست. عادلانه این است که سخنان او را درست نقل کنید.”
از سوی دیگر، پاکتان راکیات، رئیس زورادیا کامارودین، سخنان نجیب در مورد جنبش ‏های زنان را غیر عاقلانه توصیف کرد و به رتبه مالزی در شاخص جهانی شکاف جنسیتی اشاره کرد که مالزی را از میان ۱۳۵ کشور در رتبه ۹۵، پایین ‏تر از تایلند و فیلیپین، قرار می ‏دهد.

انتهای پیام/۹۰۰۸۰۲


پایگاه تحلیلی خبری مهرخانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.