اعتراض فدراسیون به تبلیغ همراه اول در سیما

تماشا: این روزها هنگام پخش لیگ برتر از صدا و سیما، اپراتور همراه اول است که بینندگان را در شروع بازی و بین دو نیمه، به تماشای مسابقات دعوت می کند. البته با معرفی این اپراتور تحت عنوان «حامی اول ورزش ایران».

همراه اول فصل گذشته با فدراسیون قرارداد همکاری امضا کرده بود و به همراه رقیب اصلی اش یعنی ایرانسل از اسپانسرهای لیگ برتر بود. فصل گذشته همراه اول به عنوان اسپانسر لیگ برتر با فدراسیون قرارداد داشت و از سوی دیگر ایرانسل هم نام لیگ برتر را به «جام ایرانسل» تغییر داده بود.

البته از آنجایی که فصل گذشته همکاری فدراسیون فوتبال و صدا و سیما دوطرفه بود مشکلی پیش نیامد. این همکاری به این شکل بود که درآمد تبلیغات دور زمین به نماینده انحصاری تبلیغات محیطی و فدراسیون تعلق می گرفت و درآمد تبلیغات تلویزیونی بازی به صدا و سیما می رسید اما این فصل بعد از همه دعواها و جار و جنجال هایی که بر سر حق پخش تلویزیونی مسابقات به وجود آمد، هم همراه اول و هم ایرانسل از اسپانسرینگ در فوتبال کنار کشیدند و عملا حتی یک ریال هم برای فوتبال هزینه نمی کنند با این حال هنوز هم قبل از بازی ها با عناوین و شعارهایی دهان پرکن و پرطمطراق مثل «حامی اول ورزش ایران» از همراه اول نام برده می شود.

این اتفاق باعث واکنش شدید فدراسیون فوتبال شده. کفاشیان رئیس فدراسیون در نامه ای به تقدس نژاد معاون مالی و اداری صدا و سیما، از این اتفاق شکایت کرده است. فدراسیون اعتقاد دارد در حالی که اپراتور هیچ حمایتی از ورزش و به خصوص فوتبال ایران نمی کند چرا باید به این شکل در رسانه ملی مطرح شود.

طبق نظر فدراسیون، صدا و سیما مجوز انجام این کار را ندارد و چنین کاری جز جعل عنوان و سوء استفاده معنی دیگری ندارد و مسئولان صدا و سیما باید در این خصوص پاسخگو باشند. یکی از دست اندرکاران تبلیغات دور زمین می گوید: «همراه اول نه با فدراسیون و نه با ما که واسطه هستیم هیچ قراردادی ندارد و تاکنون ریالی هم پرداخت نکرده است. این اپراتور سال گذشته قراردادی با فدراسیون داشت که با عنوان «حامی ویژه لیگ برتر» از آنها نام برده شود اما امسال چنین قراردادی وجود ندارد و آنها دیگر حق ندارند با این عنوان و عناوین مشابه به تبلیغ خود بپردازند.

آنها با صدا و سیما به توافق رسیده اند تا باکس آگهی ها را از تلویزیون بگیرند و صدا و سیما هم با این عنوان آنها را معرفی کند اما صدا و سیما در واقع از نظر حقوقی و قانونی حق چنین کاری را ندارد و حتی در برابر اعتراض ما پاسخ می دهد که «مگر شما وکیل و وصی ورزش هستید؟»

این مقام مسئول برگزاری یک همایش تبلیغاتی را منشأ انجام این اقدامات می داند: «در یک همایش تبلیغاتی که سال گذشته برگزار شد، وزیر ورزش هم به عنوان مهمان حضور داشت و به چند شرکت لوح تقدیر داد. شاید این همایش و لوح تقدیرها باعث شده که دوستان به این نتیجه برسند که حق چنین کاری را دارند اما اینگونه نیست و فدراسیون هم به همین دلیل شکایت کرده است. باید مشخص شود که همراه اول امسال از این عنوان جعلی چه منفعتی برده و چقدر از این سود را در ورزش هزینه کرده است.»

گویا فدراسیون های کشتی، والیبال و بسکتبال هم از این حامی ورزش دل پرخونی دارند. همراه اول سال گذشته با همین عنوان «حامی ورزش» در مسابقات این رشته ها هم حضور چشمگیری داشته اما در نهایت رضایت این فدراسیون ها را جلب نکرده است.

اپراتورها از فوتبال رفتند!

امسال هر دو حامی اصلی ورزش ایران یعنی ایرانسل و همراه اول از حمایت مالی ورزش ایران دست کشیده اند و دیگر برای فوتبال هیچ هزینه ای نمی کنند. با این حال هنوز هم تبلیغات آنها به خصوص همراه اول در پخش تلویزیونی به چشم می خورد.

احتمالا دعوای فدراسیون و صدا و سیما در به وجود آمدن این وضعیت تاثیرگذار بوده است. شاید هم این دو شرکت از قرارداد با فدراسیون ها دچار ضرر مالی شده اند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.