اعطای معتبرترین جایزه علمی به برترین محققان پزشکی، فیزیک و شیمی

برندگان جایزه نوبل شیمی

به گزارش خبرنگار مهر، آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه جایزه نوبل شیمی را به رابرت جی لفکویتز و برایان کوبیلکا اهدا کرد.

جایزه نوبل شیمی برای مطالعه درباره گیرنده های همراه G پروتئین به این ۲ محقق آمریکایی اعطا شد.

حسگرهای روی سطح سلول گیرنده نامیده می شوند، تحقیقات این دو برنده نوبل در رشته شیمی برای مشخص کردن نحوه کار یک خانواده از گیرنده ها که G پروتئین- گیرنده های همراه (GPCR) نامیده می شوند، بوده است.

در این خانواده ما با گیرنده هایی برای آدرنالین، دوپامین، سروتونین، نور، طعم و بو رو به رو می شویم. اکثر فرآیندهای فیزیولوزیکی به GPCR ها بستگی دارد. حدود نیمی از تمام داروها از طریق این گیرنده ها عمل می کنند که در آن میان می توان به آنتی هیستامینها و انواع داروهای مربوط به روانپزشکی اشاره کرد.

جایزه نوبل شیمی تاکنون ۱۰۳ بار به ۱۶۱ نفر بین سالهای ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۱ اهدا شده است.

برندگان جایز نوبل فیزیک ۲۰۱۲

آکادمی سلطنتی علوم سوئد روز سه شنبه ۱۸ مهرماه جایزه نوبل فیزیک را به سرژ هاروش از فرانسه و دیوید واینلند از آمریکا اهدا کرد.

این جایزه برای تحقیق درباره نورشناسی کوانتوم، کنترل دقیق فوتونها و واحدهای بنیادین نور اهدا شد.

جایزه نوبل فیزیک در سال گذشته به سال پرلموتر، برایان اشمیت، آدام ریس اهدا شد علت اهدای این جایزه به خاطر استفاده از ابرنواخترها به عنوان شمعهای استناندارد برای تعیین میزان فاصله بود این امر موجب شد آنها بتوانند نشان دهد که بزرگ شدن جهان شتاب ‌دار است.

از سال ۱۹۰۱ تاکنون، ۱۰۵ جایزه در رشته فیزیک اهدا شده است.

برندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۲

جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۲۰۱۲ به جان بی گوردن انگلیسی و شینیا یاماناکا ژاپنی برای اکتشاف در عرصه سلولهای بنیادین اهدا شد.

علت اهدای جایزه نوبل پزشکی تحقیقات در زمینه برنامه ریزی دوباره ای در تبدیل سلولها به حالت اولیه سلول بنیادین و استفاده از آنها به منظور تولید سلولها و بافتهای مختلف در بدن انجام داده اند.

جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی به عنوان یکی از جایزه‌های نوبل است و هر سال از سوی موسسه کارولینسکا اعطا می‌شود. این موسسه یکی از بزرگترین دانشگاههای علوم پزشکی اروپا است که در شهر استکهلم، سوئد واقع شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.