اعطای ۱۵ روز مرخصی به زندانیان

به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعیدفطر و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تأمین مناسب ۱۵ روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت ۱۵ روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

مهر: رئیس قوه قضائیه با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور اعلام کرد به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعیدفطر به زندانیان واجد شرایط پانزده روز مرخصی داده شود.

روابط عمومی و امور تشریفات قوه قضائیه اعلام کرد: آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور اعلام کرد به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعیدفطر به زندانیان واجد شرایط پانزده روز مرخصی داده شود. 
 
 در این بخشنامه آمده است: به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و در پیش بودن عید سعیدفطر و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آنها مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تأمین مناسب ۱۵ روز مرخصی داده شود. این مرخصی به مدت ۱۵ روز دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود.

الف ـ زندانیان محکوم به حبس:

۱- محکومین به حبس‌ابد به شرط تحمل حداقل ۵ سال حبس.

۲- محکومین به حبس بیش از ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس.

۳- محکومین به حبس از ۵ تا ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس.

۴- محکومین به حبس از یک سال تا ۵ سال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس.

۵- محکومین به حبس کمتر از یک سال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

تبصره: محکومین به حبس که باقیمانده حبس آنها کمتر از دو ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

ب ـ زندانیانی که صرفاً به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می‌برند:

۱- محکومین به جزای‌نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از سی‌میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دوماه‌ حبس.

۲- محکومین به جزای‌نقدی که مقدار باقیمانده آن ده تا سی‌میلیون ریال باشد؛ به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس.

تبصره: محکومین به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن کمتر از ده میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.

ج ـ محکومین جرایم غیرعمدی و محکومین مالی:

زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرایم غیر عمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرفنظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود.

دـ مرتکبین جرایم ذیل از شمول این بخشنامه مستثنی خواهند بود:

محکومین جرایم سرقت مسلحانه، سرقت مقرون به آزار، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم‌ربایی، جرایم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، ورود، تولید، توزیع و فروش مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده موادمخدر و روانگردان‌ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رئیس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.

تبصره یک: در مورد سارقین دارای محکومیت بیش از یک سال و محکومان موادمخدری که میزان محکومیت آنان بیش از پنج سال باشد ترتیبی اتخاذ گردد هر چهل و هشت ساعت یکبار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی نمایند.

تبصره دو: منظور از قاچاق عمده موادمخدر و روانگردان‌ها عبارت است از: مشمولین بند ۴ ماده ۴ و بند ۶ ماده ۵ و بند ۶ ماده ۸ قانون اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر و الحاق موادی به آن.

دادستانهای سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند نمود.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.