اعلام زمان پرتاب ماهواره آت ست و ناهید/ بررسی حوادث طبیعی و منابع آبی

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پرتاب ماهواره آت‌ست در ۶ماهه دوم سال جاری خبر داد و گفت: همزمان با اجرای پروژه آت‌ست طرح مطالعاتی ماهواره ناهید نیز به این دانشگاه واگذار شده است.
فاوانیوز: به نقل از خبرنگار مهر، دکتر علیرضا رهایی امروز در حاشیه کنفرانس ماهواره برای توسعه پایدار در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای پروژه های کلان در این دانشگاه افزود: پس از شروع مطالعات مربوط به ماهواره آت‌ست و کامل شدن آن برنامه پرتاب این ماهواره در دستور کار قرار گرفت.
رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به مشخصات این ماهواره اظهار داشت: ماهواره آت‌ست در مدار خاصی باید قرار بگیرد که برای این منظور به تجهیزات ویژه ای برای پرتاب آن نیاز است که در این سهمیه با همکاری سازمان فضایی و همکاری های بین المللی فاز پرتاب ماهواره آت‌ست دنبال می شود.
وی با اشاره به زمان پرتاب این ماهواره یادآور شد: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است در ۶ ماه دوم سال جاری آت‌ست به فضا پرتاب شود.
آغاز مطالعات ماهواره ناهید
رهایی همچنین با اشاره به همکاری های این دانشگاه در پروژه طراحی و ساخت ماهواره ناهید خاطرنشان کرد: پروژه ماهواره ناهید با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سازمان فضایی اجرا می شود که کار مطالعاتی این ماهواره به دانشگاه امیرکبیر واگذار شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به ماموریت های این ماهواره یادآور شد: ماموریت هر دو ماهواره ناهید و آت‌ست بررسی حوادث طبیعی است. ماموریت اصلی این دو ماهواره مطالعه و بررسی منابع طبیعی، حوادث طبیعی و ارزیابی منابع آبی تعیین شده است.
وی با اشاره به زمان پرتاب ماهواره ناهید اظهار داشت: در حال حاضر مطالعات این ماهواره شروع شده است که در صورت پیشرفت مناسب در مطالعات آن تا سه ماه آینده می توانیم زمان پرتاب این ماهواره را اعلام کنیم.
ایجاد آزمایشگاه مرجع فضایی
وی همچنین به ایجاد آزمایشگاه مرجع فضایی اشاره کرد و توضیح داد: در کنار فعالیت های تحقیقاتی در حوزه فضایی اقدام به ایجاد پژوهشگاه علوم و فناوری فضایی کردیم که به تدریج در حال شکل‌گیری است.
رهایی ادامه داد: در این پژوهشگاه آزمایشگاه استانداردی راه اندازی خواهد شد که به عنوان آزمایشگاه مرجع مطالعاتی در حوزه های مربوط برای این دانشگاه و سایر مراکز ارائه خواهد داد.
طراحی سفینه برای ارسال موجود زنده
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین از طراحی و ساخت سفینه برای ارسال موجود زنده به فضا در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر پروژه کلان دیگری در زمینه طراحی و ساخت سفینه‌ای برای ارسال موجود زنده به فضا در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این پروژه با همکاری سازمان فضایی آغاز شده است، خاطر نشان کرد: مطالعات این پروژه آغاز شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، وزن ماهواره آت‌ست، ۸۰ کیلوگرم است که در مدار ۶۶۱ کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت، به باور کارشناسان ارتفاع این ماهواره نسبت به ماهواره های نوید، امید، رصد و ماهواره شریف در مدار بالاتری قرر خواهد گرفت.

فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.