افتتاحیه بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، شامگاه یکشنبه ۲۵ تیرماه، با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی رئیس نمایشگاه قرآن رسما کار خود را آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، در این مراسم ابتدای حجت‌الاسلام والمسلمبن حمید محمدی قائم مقام وزیر ارشاد در امور قرآنی و رئیس نمایشگاه بین‎المللی قرآن کریم گفت: با بسترسازی که در دولت نهم انجام شد حرکت قرآنی کشور سامان جدیدی پیدا کرد. پس از ابلاغ منشور توسعه قرآنی که در پایان دولت نهم تصویب و در آغاز دولت دهم ابلاغ و آرزوی ۳۰ ساله جامعه قرآنی محقق شد و شورای سیاست گذاری قرآن پدید آمد.
وی افزود: این امر وضعیت قرآنی کشور را دچار چنان رشدی کرد که مقام معظم رهبری، مطالبات خود را از یک میلیون نفر حافظ قرآن به ۱۰ میلیون نفر افزایش دادند.
محمدی ادامه داد: مباحث فرهنگ‌سازی و نظام‌سازی قرآن آرام آرام سایه خود را به سایر بخش‌ها نیز می‌گستراند و جامعه قرآنی در حال صعود به قله‌های رفیع است. نظام‌سازی جای خود را باز کرده است و امروز می‌توانیم اعلام کنیم که حرکت کند سی ساله گذشته در قرآن کریم امروز با سرعت هرچه بیشتر در حال رشد است.
رئیس بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه امروز نه تنها نمایشگاه جزو برنامه‌های اصلی مردم تهران در ماه رمضان است بلکه آحاد مردم مسلمان جهان آن را از طریق رسانه‌ها پیگیری می‌کنند، گفت: امروز نمایشگاه قرآن تفرجگاه معنوی مردم است و بسیاری از مردم مسلمان دیگر کشورها در آرزوی داشتن چنین نمایشگاهی هستند.
وی درباره بخش‌های مختلف نمایشگاه امسال نیز توضیح داد: در نمایشگاه امسال ۴۰ بخش ستادی و غیر ستادی داریم و ۱۰ بخش جدید نیز در نمایشگاه بیستم به مخاطبان معرفی خواهد شد.
به گفته محمدی یکی از بخش‌های قابل توجه نمایشگاه امسال نمای نوین به یکی از واقعه‌های صدر اسلام است که در مساحتی نزدیک به دو هزار متر یکی از زیباترین لحظه‌های صدر اسلام را به نمایش می‌گذارد.
رستاخیز، رهیافتگان، بیداری اسلامی، جشنواره آیات با ۳۲ جشنواره قرآنی و بسیاری بخش‌های دیگر امسال در نمایشگاه قرآن است که قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی به آن ها اشاره کرد.
محمدی ادامه داد: همچنین امسال ۵۰۰ نشست تخصصی داریم و بیش از ۶۰۰ عضو هیات علمی در ۳۰ روز نمایشگاه به ارائه مشاوره قرآنی و طرح مباحث نظری در این حوزه خواهند پرداخت. بیش از ۱۰۰ ناشر دیجیتال و ۱۵۰ ناشر مکتوب نیز در نمایشگاه آثار خود را عرضه می‌کنند و برای نخستین بار ناشرانی از دیگر کشورهای مسلمان منطقه آثار مکتوب خود را به فروش خواهند رسانید. همچنین در نمایشگاه امسال ۳۰ غرفه حجاب و عفاف خواهیم داشت و ۹۵ مورد نمایش محیطی و خیابانی در نمایشگاه امسال اجرا خواهد شد.
قانم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی درباره ویژگی‌های نمایشگاه امسال نیز گفت: در نمایشگاه امسال ۶ وزارتخانه به صورت مستقیم دخالت دارند و وزارت ارشاد تنها حکم هماهنگ گننده را ایفا کرده است. به همین دلیل بیش از ۱۰۰ نهاد مردمی نیز در این امر مشارکت دارند. نمایشگاه مرکز تلاقی معارف و هنر است و بخشی از معارف قرآن در نمایشگاه امسال به زیباترین شکل ممکن و در قالب آثار هنری بیان شده است.
وی افزود: از ریاست محترم جمهوری برای ارتقای جایگاه قرآن در دستگاه‌های دولتی تشکر می کنم زیرا پس از تصویب منشور، همه وزارتخانه‌ها دارای یک بخش قرآنی شده‌اند. همچنین از زمانی که بودجه نیم درصد محقق شده است، امید تازه‌ای در دل بخش‌های قرآنی پدید آمده است و اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه به بخش قرآنی واقعا جای تشکر دارد.
 
وزیر ارشاد: ۲۰۰۰ موسسه قرآنی تا پایان سال در کشور مجوز می‌گیرند
همچنین سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و هدف از صیام و روزه در این ماه تقواست و قرآن کتابی برای متقین و مایه هدایت و رسیدن به تقوا است. امیدوارم بتوانیم از مواهب شهرالله بهره‌مند شویم و تقوا را توشه راه خود قرار دهیم.
وی افزود: حتی اگر دیگران طراحی‌هایی کنند و از نظر اقتصادی محدودیت‌هایی برای ما پدید آورند، اگر اهل تقوا باشیم رستگار خواهیم شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رئیس جمهور تشکر کرد و افزود: به سهم خودم از عنایت‌های ویژه رئیس جمهور محترم به عرصه فرهنگ تشکر می کنم. هفته گذشته با مساعدت ایشان بزرگترین خواسته جامعه قرآنی یعنی ایجاد معاونت «قرآن و عترت» در وزارت ارشاد انجام شد که برای اهالی قرآن و فرهنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
حسینی با اشاره به برگزاری جلسه مدیران قرآنی سراسر کشور گفت: بر اساس نظرات حاضرین در جلسه، ۱۸۰ موسسه قرآنی دارای مجوز، به ۲۰۰ موسسه رسیده است و ما پیش بینی می‌کنیم این رقم تا پایان سال به دو هزار  موسسه نیز برسد.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به تجربه ۱۹ ساله نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و مقدماتی که تدارک دیده شده، امیدوارم نمایشگاه به بهترین شکل ممکن برگزار شود و همه این تلاش‌ها مقدمه‌ای برای ظهور حضرت حجت (عج) باشد.
پس از سخنان حسینی هجدهمین مراسم تقدیر از خادمان برتر قرآن کریم با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حمید محمدی ریاست نمایشگاه قرآن کریم، لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران برگزار شد.
در این مراسم از خادمان برتر قرآن کریم در حوزه‌های پژوهش، مدیریت، تبلیغ و ترویج، آموزش و هنر تجلیل شد.
  رئیس جمهور: حاکم شدن قرآن بر جامعه در گرو برپایی حکومت مهدوی است
در ادامه این مراسم، محمود احمدی‌نژاد گفت: فعالیت نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، فعالیتی عظیم و ارزشمند است و خدا را سپاسگزاریم که امروز در این سرزمین نورانی اهتمام به قرآن، آموزش و فهم آن و تدبر در قرآن رایج است و جمع کثیری از مومنان و فداکاران در این مسیر تلاش می‌کنند.
وی با بیان این که قرآن بزرگترین هدیه خدا به بشر است، افزود: قرآن کریم کتابی که پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) آن را ثقل اکبر می‌نامند که در کنار ثقل کبیر، ائمه اطهار (ع) هستند. قرآن و ائمه (ص) دو حقیقت‌ فیر قابل قابل تفکیک بوده و تمسک به یکی تمسک به دیگری است زیرا ائمه خود مصداق کتاب خدا هستند.
احمدی‌نژاد قرآن را معرف انسان کامل و انسان کامل را تجلی قرآن دانست و اظهار کرد: قرآن و انسان کامل یا همان ائمه اطهار (ع) هر دو ما را به صراط مستقیم و استوارترین راه‌ها دعوت می‌کنند. در زیارت جامعه خطاب به ائمه (ع) آمده است؛ که هم کتاب خدا و هم امامان نورند و رابطه عمیقی میان آنها وجود دارد، هر دو تجلی یک حقیقت هستند و حجت خدا بر بشریت‌اند.
رئیس جمهور همچنین قرآن را کتاب مبین و آیات آن را روشن کننده عنوان کرد و گفت: کتاب خدا مبین و جامع همه علوم و امام صاحب علم‌الکتاب است؛ به بیان دیگر قرآن شامل همه علوم و امام حامل این علوم است. می‌بینیم که امام عین قرآن است و قرآن عین امام، قرآن بدون امام بی معناست؛ مطالعه در قرآن باید ما را به امام، به انسان کامل برساند. برپایی نظام قرآنی نیز فقط و فقط به دست تجلی قرآن یعنی امام امکان پذیر است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم حقیقت قرآن را معرفی کنیم باید امام را معرفی و اگر به دنبال اخلاق قرآنی هستیم، باید اخلاق امام را دنبال کنیم زیرا امام اسوه و سرمشق بشر است و انس با قرآن در انس با امام معنا پیدا می‌کند. قرآنی که به امام منتهی نشود تکه کاغذی بر سر نیزه بیش نیست.
رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود، اظهار کرد:  اگر بخواهیم حقیقت قرآن حاکم شود و در عمل زندگی و روابط انسان را قرآن سازمان دهد باید زمینه ساز حکومت مهدوی باشیم.
وی با بیان این که منشور حکومت مهدوی قرآن کریم و حاکم آن قرآن مجسم است، تصریح کرد: شرط رسیدن به حکومت مهدوی التزام به توحید، عدالت و پاکی است. وضع امروز جهان به ما نشان می‌دهد مهم‌ترین سرمایه‌گذاری شیطان در برابر انسان عبارت است از دور کردن ذهن و دل و اندیشه بشر از انسان کامل. اما خوب است بدانیم که قطعا سرنوشتی که ما تا امروز داشته‌ایم و وضع موجود بشر، آن چیزی نیست که خداوند برای مقرر کرده است. خدا را شکر می‌کنیم که گسترده‌ترین جلوه‎های خودپرستی در جامعه بشری در حال اضمحلال است و سرمایه داری به عنوان اصلی‎ترین چهره این خودپرستی نفس‌های آخر خود را می‌کشد.
رئیس جمهور برای رهایی از این وضع موجود بشر در دنیای امروز تنها یک راه حل را معرفی کرد و گفت: راه حل اصلی بشر و تنها جایگزین مناسب بشر برای رهایی از وضع موجود راه انبیا و انسان کامل و پیامبر خاتم حضرت نبی مصطفی (ص) است. امروز هنر و مسئولیت ما معرفی نظم متعالی حکومت معنوی است که با فطرت انسان منطبق بوده و پاسخگوی همه نیازهای فطری انسان در حد اعلای آن است. امروز باید معارف مربوط به امام عصر (عج) را در دنیا منتشر کرده و حقیقت انسان را به انسان معرفی کنیم.
وی افزود: البته لازم به یادآوری نیست که امروز قرآن در میان ما نیز مهجور است چرا که امام در بین ما مهجور بوده و تجربه نشان داده که ما هر جا فارغ از خودخواهی‌ها حقیقت قرآن و امام را معرفی کرده‌ایم ملت‌ها بر حسب فطرت خود از آن استقبال کرده‎اند. نباید به شیاطین اجازه دهیم خداخواهی ملت ها را به نفع خودشان مصادره کنند. باید به آینده روشن بشریت امیدوار و مطمئن باشیم و من امیدوارم همان‌طور که اکنون شاهد برپایی نمایشگاه بزرگ قرآنی هستیم نمایشگاه‎ها و نشست‌هایی نیز درباره امام‌شناسی برپا شود.
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با شعار «قرآن فرهنگ بیداری» از ۲۵ تیر تا ۲۵ مرداد در مصلی تهران برپاست.
       


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.