افتتاح اولین کارخانه تخصصی ساخت لوکوموتیو در ایران با حضور رئیس جمهور

افتتاح اولین کارخانه تخصصی ساخت لوکوموتیو در ایران با حضور رئیس جمهور

پروژه انتقال دانش فنی و تولید لوکوموتیو ایران سفیر با افتتاح اولین کارخانه تخصصی ساخت لوکوموتیو در ایران با حضور رییس جمهور به طور رسمی وارد فاز عملیاتی شد.

 

به گزارش دریچه خبر،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، این پروژه به منظور تامین نیروی کشش مورد نیاز حمل و نقل ریلی مسافری در کشور و در راستای نیل به تحقق سهم ۱۸ درصدی این بخش از کل حمل و نقل مسافر در کشور، افزایش ناوگان لوکوموتیوهای فعال کشور به تعداد ۶۰۰ دستگاه، ارتقاء سرعت قطارهای مسافری تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، امکان تولید برق مورد نیاز واگنهای مسافری توسط لوکوموتیو و حذف واگن مولود برق، کاهش مصرف سوخت با ارتقاء سطح تکنولوژی، انتقال دانش ساخت و تولید لوکوموتیو و بومی سازی آن در داخل کشور اجرا شده است.

 

قرارداد ساخت لوکوموتیوهای این کارخانه با راه آهن جمهوری اسلامی ایران به میزان ۴۸۰ میلیون یورو و حجم سرمایه گذاری جهت احداث کارخانه تولید لوکوموتیو حدود یک هزار میلیارد می باشد.

 

در این پروژه در فاز اول ۳۰۰ نفر به طور مستقیم، در فاز دوم و تا زمان تکمیل طرح ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۳ هزار فرصت شغلی به شکل غیر مستقیم در صنایع پشتیبان کارخانه تولید لوکوموتیو ایجاد خواهد شد.

 

در حال حاضر تعداد کل لوکوموتیوهای مورد استفاده در بخش مسافری کشور حدود ۱۳۰ دستگاه می باشد که با اجرای کامل این پروژه تعداد لوکوموتیوهای آماده سرویس دهی به بخش مسافری بالغ بر ۲۵۰ دستگاه خواهد شد.

 

لوکوموتیوهای ایران سفیر دارای سیستم ترمز الکتروپنوماتیک، سیستم مولد برق جهت استفاده در واگن های مسافری، استفاده از بوژی های پیشرفته با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، استفاده از سیستم کنترل بهینه توان و مصرف سوخت و کاهش آلایندگی، موتور دیزل مطابق با استانداردهای روز اروپا، طراحی ویژه بدنه جهت ایجاد ارتباط و هماهنگی با واگن های مسافری بوده و امکان بهره برداری از ظرفیت های صنایع داخلی به میزان ۵۰ درصد ساخت لوکوموتیو را فراهم می کند و همچنین باعث کاهش میزان مصرف سوخت به میزان تقریبی ۱۰ درصد مصرف سوخت لوکوموتیوهای مسافری قدیمی خواهند شد.

 

احداث این کارخانه از آبان ۸۷ در فضایی به مساحت ۱۶ هکتار آغاز شد و شروع تولید آزمایشی در این کارخانه از خرداد ۹۰ بوده است.

 

رییس جمهور پس از افتتاح این کارخانه از بخشهای مختلف بوژی، بدنه، رنگ، مونتاژ و تست انواع لوکوموتیو و واگن بازدید کرد.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.