افتتاح بزرگترین گشت تحقیقاتی اقیانوسی در آب‌های خلیج فارس

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

به گزارش خبرنگار مهر، بزرگترین گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان با حضور مسئولان وزارت علوم، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و موسسه ملی اقیانوس شناسی آغاز iبه کار کرد.

این گشت تحقیقاتی با در اختیار گذاشتن کشتی هیدروگرافی از سوی نیروی دریایی iبه موسسه ملی اقیانوس شناسی صورت می‌گیرد. این امر iبه سبب آماده نبودن کشتی تحقیقاتی انجام شده است.

این کشتی تا کنون عملیات تحقیقاتی بسیاری در آب‌های عمان و خلیج عدن انجام داده است ضمن اینکه شرایط لازم برای ذخیره آب و سوخت دارد.

در مراسم افتتاحیه این مراسم دکتر وحید چگینی – رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی افزود: این گشت تحقیقاتی iبه مدت یک سال در شاخه‌های مختلف فیزیک، زمین شناسی، زیست شناسی، شیمی، هواشناسی و محیط زیست دریایی برگزار می‌شود.

وی وقت اجرای این گشت تحقیقاتی را ۴ فصل ذکر کرد و اظهار داشت: تعداد شاخه‌های علمی مورد مطالعه و نصب سامانه‌های مهار در بعضی نقاط سبب شده است تا این گشت تحقیقاتی iبه عنوان مهمترین گشت تحقیقاتی اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان محسوب شود.

وی اجرای این طرح را بخشی از برنامه جامع دیده‌بانی اقیانوس هند ذکر کرد و یادآور شد: اجرای این گشت نشان دهنده سطح بالای همکاری جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی است.

به گفته چگینی با اجرای این گشت تحقیقاتی علاوه بر اندازه گیری پارامترهای مختلف در شاخه‌های زیست شناسی دریایی، فیزیک دریایی و محیط زیست دریایی، مدل سازی گردش آب و پارامترهای فیزیکی و دینامیک آبهای خلیج فارس و دریای عمان نیز انجام خواهد شد.

چگینی همچنین با تاکید بر اینکه کلیه عملیات تحقیقاتی این طرح iبه اتکا محققان داخل کشور انجام شده است، خاطرنشان کرد: از مهمترین اهداف این گشت تحقیقاتی بزرگ می‌توان iبه تهیه اطلاعات کافی از محیط‌های خلیج فارس و دریای عمان برای حفاظت از محیط زیست حساس و توسعه پایدار آن‌ اشاره کرد.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.