افتتاح عمیق ترین تونل زیر آبی جهان در ترکیه(+عکس)

گردآوری توسط گروه خبرها ممتازنیوز

مقامات شهری استانبول اعلام کرده اند استفاده از قطار این تونل به مدت ۱۵ روز رایگان و بدون هزینه خواهد بود.تونل بسفر به طول ۱۳ کیلومتر و ۶۰۰ متر و در عمق ۶۰ متری دریا است.

همزمان با نودمین سالگرد استقرار جمهوری ترکیه ، تونل بزرگ زیردریایی “بسفر” که دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول را به هم وصل می کند، افتتاح شد.

به نقل از سی ان ان ترک این تونل به لحاظ طول و اینکه دو قاره را به هم وصل می کند یکی از کم نظیر ترین و از لحاظ عمق بی نظیرترین تونل جهان محسوب می گردد و هزینه ساخت آن بیش از ۳ میلیارد یورو بوده است.

در مراسم افتتاح این تونل که از آن به عنوان پروژه بزرگ ” مرمره” نام برده می گردد عبدالله گل و رجب طیب اردوغان رییس جمهور و اول وزیر ترکیه حضور داشتند.

مقامات شهری استانبول اعلام کرده اند استفاده از قطار این تونل به مدت ۱۵ روز رایگان و بدون هزینه خواهد بود.

تونل بسفر به طول ۱۳ کیلومتر و ۶۰۰ متر و در عمق ۶۰ متری دریا است. تونل مانش که بین فرانسه و بریتانیا است، با ۵۲ کیلومتر طول بلند ترین تونل زیر آبی جهان است . این تونل در عمق ۴۰ متری آب ساخته شده است در حالی که تونل بسفر در عمق ۶۰ متری دریا احداث شده است و از تونل مانش عمیق تر است.

 در مراسم افتتاح این تونل بعضی مقامات و سفرای خارجی از جمله  “شینزو آبه” اول وزیر ژاپن نیز حضور داشت.

ایده اول ساخت این تونل ۱۵۰ سال پیش از سوی سلطان عثمانی ارایه شده است. گفتنی است ساخت این تونل در خارج آب انجام شده و یک کانال از پیش ساخته شده به زیر آب منتقل شده است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. رسول:

    مبارک است اینک اتصال دوقاره اسیا واروپا وسیله دوپل ویک تونل ممکن گردیده است .درحالی که ۴۰سال پیش ارتباط این دوقاره فقط بوسیله کشتی صورت میگرفت.
    نمیدانم چرا نخست وزیر به اول وزیرتبدیل گردیده است؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.