افت جایگاه صنعت انتقال گاز ایران در جهان/ ۲ رتبه سقوط کردیم

به گزارش خبرنگار مهر، رضا الماسی امروز در یک گردهمایی درباره آخرین وضعیت توسعه شبکه ملی انتقال گاز طبیعی ایران با بیان اینکه در حال حاضر وسعت شبکه خط لوله گاز ایران به حدود ۳۵ هزار کیلومتر رسیده است، گفت: پیش بینی می‌شود در یک دوره ۱۰ ساله وسعت این شبکه خطوط لوله از مرز ۶۴ هزار کیلومتر بگذارد.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تعداد ۶۷ تاسیسات تقویت فشار گاز در مدار بهره برداری قرار دارد، تصریح کرد: تا افق چشم انداز تعداد تاسیسات تقویت فشار گاز با افزایش ۲ برابری به ۱۵۰ ایستگاه افزایش می یابد.

 

این مقام مسئول با یادآوری اینکه آمارهای رسمی حاکی از آن است که تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۳۵ هزار کیلومتر خط لوله در جهان راه اندازی شده است، اظهار داشت: همچنین حجم گاز تولیدی جهان روزانه بیش از ۳ هزار و ۲۷۶ میلیون مترمکعب بوده که ۱۶ درصد آن در کشورهای خاورمیانه تولید و منتقل می‌شود.

 

وی حجم مبادلات و تجارت جهانی گاز را روزانه یک میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: با این وجود تنها ۱۰ درصد از تجارت جهانی گاز توسط کشتی های حمل ال.ان.جی انجام می شود.

 

الماسی در ادامه با اشاره به تنزل جایگاه شبکه انتقال گاز ایران از چهارم به ششم جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی، تبیین کرد: این در حالی است که تا افق چشم انداز با ساخت و راه اندازی خطوط و لوله جدید گاز باید بار دیگر جایگاه چهارم جهان به ایران اختصاص یابد.

 

مدیرعامل شرکت انتقال گاز با بیان اینکه در شرایط فعلی ایران پس از کشورهای آمریکا، روسیه، کانادا، چین و اکراین، ششمین شبکه گسترده انتقال گاز جهان را در اختیار دارد، تبیین کرد: هم اکنون یکی از سیاست های کلان در بخش انتقال گاز مشارکت بیشتر بخش خصوصی در طرح‌های توسعه، نگهداشت و راهبری خطوط لوله جدید انتقال گاز است.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بر اساس اهداف برنامه‌ پنجم باید ظرفیت پالایش گاز به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز و وسعت خطوط لوله به ۴۴ هزار کیلومتر افزایش یابد، تصریح کرد: همچنین بین ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ظرفیت پالایش گاز به یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.