افراد مبتلا به کم خونی از مصرف خودسرانه قرص آهن پرهیز کنند

۱۰م آذر ،
ممتاز نیوز:  فوق تخصص گوارش و کبد، کم خونی را یکی از علایم سرطان روده عنوان کرد و به اشخاص مبتلا به کم خونی پیشنهاد کرد که از مصرف خودسرانه قرص آهن پرهیز کنند.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت و گو با ایرنا افزود: اشخاصی که دچار کم خونی می باشند، نباید خودسرانه قرص آهن مصرف کنند و با انجام آزمایش ابتدا سبب کم خونی خود را مشخص شود و آنگاه اقدام به درمان کم خونی خود کنند.

وی به کم خونی در مردان اشاره کرد و گفت: کم خونی در مردان می تواند یکی از نشانه های سرطان روده باشد که در این باره مردان باید کم خونی خود را جدی گرفته و در پی سبب اصلی آن باشند.

دریانی با بیان آنکه سرطان روده در ایران رو به افزایش است، گفت: چهارمین سبب مرگ و میر ناشی از سرطان ها سرطان روده بزرگ است که طی ۲۰ سال اخیر در ایران افزایش داشته است.

فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: یکی از بیماری های شایع در ایران کولیت زخمی و کولون است، این بیماری در کشور به شدت رو به افزایش است.

وی گفت: مطالعات نشان داده هرچه که روش زندگی و نوع تغذیه ما به مردم غرب نزدیک می گردد، بیماری هایی که در آن جوامع شایع است در کشور نیز روندی روز به افزایش می گذارد.

دریانی با اشاره به بیماری کولیت اولسروز، ادامه داد: این بیماری بیشتر در اشخاص جوان جامعه دیده می گردد در این بیماری روده بزرگ دچار التهاب و زخم می گردد.

وی افزود: کولیت اولسروز می تواند تظاهراتی چون اسهال خونی، دل درد شدید، زرد پیچ، درد مفصل و گرفتاری های پوستی و ضایعات پوستی، تورم و قرمزی چشم ایجاد کند.

فوق تخصص گوارش و کبد با بیان آنکه متاسفانه این بیماری تا آخر عمر فرد را گرفتار خواهد کرد، ادامه داد: این بیماری زمینه ژنتیک دارد و مهمترین مشکلی که بیمار دارد آن است که هر چند یکبار مجدد عود می کند و درمان این بیماری قطعی نیست.

به گفته وی سرطان معده از جمله سرطان های دستگاه گوارش است که در ایران شایع است و این درصورتی است که سرطان مری در چند سال قبل شایعترین سرطان دستگاه گوارش بوده است.

دریانی افزود: نقش تغذیه در ایجاد سرطان روده بزرگ و سرطان کولون از اهمیت بسیاری برخوردار است به طوری که افزایش مصرف چربی حیوانی و کاهش مصرف فیبر غذایی در ایجاد این سرطان دخیل است.

وی یکی از موارد ایجاد سرطان در روده بزرگ را مساله ژنتیک عنوان کرد و گفت: به بیمارانی که در خانواده آنان یکی از اشخاص فامیل دچار سرطان روده شده اند پیشنهاد می کنیم که بررسی و آزمایش های دوره ای را انجام دهند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.