افزایش بهره وری با تامین به موقع آب برای بخش کشاورزی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیریت و جمع آوری اب در فصولی که نیاز کشاورزان به آب کمتر است برای فصول پرمصرف نیز می‌تواند مشکل کمبود آب را در بحث کشاورزی تا حدی کاهش دهد.

خیرخواه کارشناس ارشد مدیریت منابع آب در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: موقعیت جغرافیایی کشور که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته بحث خشکسالی و خسارات ان بحثی دیرینه در کشور است که نیاز به توجه بیشتری را می‌طلبد.

وی گفت: با جانشین کردن مدیریت ریسک به جای مدیریت بحران در بحث خشکسالی می‌توانیم از خسارت های ناشی از خشکسالی تا حدی پیشگیری کنیم.

خیرخواه افزود: مدیریت ریسک به این معنی است که قبل از خشکسالی وقوع آن را پیش بینی کرده و با استفاده از سیستم های مدرنیته نشات گرفته از فکر پیشینیان مانند سیستم پخش سیلاب و سدهای زیرزمینی که در مواقع خشکسالی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیز با تغییر روش های آبیاری اثرات خشکسالی را کم کنیم.

وی تصریح کرد: تامین آب مورد نیاز و به موقع برای کشاورزی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کرد تا بهره وری و کارایی مناسبی برای آب داشته باشیم.

خیرخواه در ادامه افزود: مسئولان با تدوین برنامه ای برای مدیریت منابع آب برای تمام نقاط کشور و استفاده از سدهای زیرزمینی و پخش سیلاب و روش های سطوح آبگیر باران چه در حوزه شهری و روستایی با توجه به شرایط آبراههای کشور که بخش عمده آن آبراههای سطحی و سیلابی می باشند می‌توانند در مدیریت منابع آب موفق تر عمل کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت و جمع آوری در فصولی که نیاز کشاورزان به آب کمتر است برای فصول پرمصرف نیز می‌تواند مشکل کمبود آب را در بحث کشاورزی تا حدی کم کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.