افزایش “تولید برنج” کشور تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران از تولید۲میلیون و ۲۲۵ هزار تن برنج با کیفیت در کشور خبر داد و گفت: حدو ۱۵۰ هزار تن برنج هم در کشت دوم شالیزارها برداشت خواهد شد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز،‌ جمیل علیزاده شایق گفت: ۹۰ هزار هکتار فقط در مازندران زیر کشت دوم برنج (رتون)  قرار دارد.

وی از تولید استثنایی برنج باکیفیت و خوش طعم در سال جاری به دلیل مطلوب بودن شرایط آب و هوایی خبر داد.

علیرضا شایق تصریح کرد: امسال واردات برنج همزمان با برداشت و عرضه آن افزایش یافته که قابل تامل است.

وی گفت: ارقام باکیفیت برنج داخلی در دهه های اخیر معرفی شده است و کیفیت برنج های پرمحصول به سطح برنج های محلی می رسد.

شایق گفت: باید هزینه تمام شد برنج را کاهش دهیم و امسال ضریب تبدیل شالی به برنج و همچنین عملکرد تولید  بیشتر شده است.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران در باره سبب افزایش اخیر قیمت برنج هم گفت: فاصله قیمتی مراکز تولید در استان های شمالی با مراکز مصرف عمده در کلانشهرها زیاد است.

علیزاده شایق افزود : بارها گفته ایم برنجی که در مراکز تولید در شمال کشور عرضه می شود ناخالصی ندارد و با خردگی دو تا سه درصد عرضه می شود اما در برخی مراکز پرتقاضا به کیسه ای از انوع برنج باکیفیت و بی کیفیت تبدیل می شود.

وی به خانوارها نیز توصیه کرده است  با ایجاد گروه های همگن و خرید یکپارچه از مراکز تولید برنج تلاش کنند این محصول را با قیمت مناسب تهیه کنند و هم از کیفیت آن مطمئن باشند.

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران با اشاره به کشت دوم در شالیزارها مانند محصولات صیفی و برنج گفت: کشت رتون ( به فتح ر) یا برداشت دوم هم رایج شده است و باید توسعه یابد.

برنج رتون به معنی پرورش دوباره ساقه های برنج است که پس از برداشت محصول اول در اواخر مرداد، کشاورزان دوباره از همان زمین محصول برداشت می کنند.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب و نهاده های کشاورزی، کیفیت بالا و عطر و طعم مناسب از ویژگی های برنج رتون است.

به ازای هر هکتار زمین به طور متوسط یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم برنج رتون تولید می شود.

در این نوع کشت هزینه‌ها بسیار کاهش می‌یابد زیرا نیازی به نشای مجدد نیست و از طریق همان نشای اول محصول دوم پربرداشت رشد می‌کند.

محصول رتون در طول مدت زمان کوتاه‌تر و پس از برداشت محصول قابل برداشت است.

حدود ۶۰ درصد شلتوک برنج رتون به برنج سفید تبدیل می‌شود.

برنج رتون (دوباره نوج) به صورت بیولوژیکی و بدون استفاده از سموم تولید می شود و به داشتن ارزش غذایی زیاد، کیفیت بهتر و عطر و طعم مناسب مشهور است.

عمده برنج کشور در استان های مازندران و گیلان و بخشی هم در استان گلستان تولید می شود اما استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و خراسان شمالی، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، لرستان، ایلام، سیستان وبلوچستان هم برنج کاری دارند که اندک است و به مصرف خود کشاورزان می رسد. در اردبیل، کردستان و کرمانشاه هم برنج کاشت می شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.