افزایش جدید نرخ مکالمات تلفن ثابت

کمیسیون تنظیم مقررات در حالی مصوبه کاهش مدت پالس را برای افزایش مکالمه ثابت به ثابت شهری به تصویب رسانده که این تصمیم، مصوبه‌ تعرفه‌ای اخیر کمیسیون و تخفیف‌ مکالمات در ساعات غیر پیک و تعطیلات را لغو می‌کند.
به تازگی خبر یکی از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات منتشر شد که بر اساس آن، این مرجع قانون گذار، با ثابت نگه داشتن هزینه هر پالس به مبلغ ۴۴٫۷ ریال، مدت زمان هر پالس را کاهش داده است.

*تکراری شدن افزایش قیمت پایه پالس، دامن طول پالس را گرفت
این مصوبه روش جدیدی برای افزایش تعرفه‌ مخابراتی به روش نامحسوس و پیچیده‌ است و در توضیح آن آمده است: این تصمیم بنا به درخواست‌های شرکت مخابرات ایران مبنی بر افزایش هزینه نگهداری و اجرایی و جلوگیری از زیان‌دهی شبکه تلفن ثابت تصویب شده است.
به این ترتیب تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استان‌هایی که در آنها طرح هم‌کدسازی انجام نشده است به ازای هر ۱۲۰ ثانیه یک پالس و تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استان‌هایی که در آنها طرح هم‌کدسازی انجام شده به صورت یکنواخت در کل استان به ازای هر ۱۰۵ ثانیه یک پالس تعیین شده است.

*ارتباط کاهش مدت طول پالس و جیب مشترکان
اما از منظر اعداد و ارقام، مصوبه کاهش زمان پالس مکالمه تلفن ثابت به ثابت شهری، چه میزان به حال جیب مشترک تاثیر گذار خواهد بود ؟
بر این اساس، در گذشته از ساعت ۲۱ تا ۷ صبح و تعطیلات هر ۱۹۲ ثانیه معادل یک پالس، از ساعت ۷ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر هر ۱۳۴ ثانیه معادل یک پالس و از ساعت ۱۳ بعد از ظهر تا ۲۱ شب نیز هر ۱۶۷ ثانیه معادل یک پالس بوده است.
به این ترتیب با مصوبه جدید در استان‌های غیر هم کد شده، در تمام روز هر ۱۲۰ ثانیه معادل یک پالس است که در صورت هم کد شدن استان هر ۱۰۵ ثانیه معادل یک پالس است.
به این ترتیب هم اکنون نسبت به گذشته، مدت زمان هر پالس مکالمه از ساعت ۲۱ تا ۷ صبح ۷۲ ثانیه، ۷ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر ۱۴ ثانیه و از ساعت ۱۳ تا ۲۱ شب ۴۷ ثانیه کاهش یافته است.
معمولا نیز رفتار ترافیکی مشترکان دو پیک مکالمه‌ای را در طول روز (ظهر و بعد از ظهر) ایجاد می‌کند که بیشترین حجم تماس‌ها، در بازه ساعات ۱۰ صبح تا ۱۳ بهد از ظهر اتفاق می‌افتد؛ به این ترتیب بازه‌ای که بیشترین حجم تماس‌ها را در روز دارد، با تغییر تعرفه کمتری (۱۴ ثانیه کاهش زمان مکالمه) رو به رو شده است.

*هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت شهری هم‌کدی ۲۵ ریال؛ غیر هم کدی ۲۲ ریال
به این ترتیب هم اکنون در استان‌های هم نشده قیمت هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت شهری ۲۲٫۳۵ ریال است؛ این قیمت در گذشته از ساعت ۲۱ شب تا ۷ صبح دقیقه‌ای ۱۳٫۹۶ تومان، از ساعت ۷ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر ۲۰٫۰۱ ریال و از ساعت ۱۳ تا ۲۱ شب ۱۶٫۰۵ ریال بوده است.
همچنین هم اکنون در استان‌های هم‌کد شده قیمت هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت ۲۵٫۵۵ ریال شده که این قیمت نیز در گذشته به ترتیب برای ۳ بازه زمانی روزانه، ۱۶٫۰۷ ریال، ۲۳٫۰۲ ریال و ۱۸٫۴۷ریال بوده است.

*طول پالس، تعرفه استانی را بر باد داد
همچنین با این مصوبه تعرفه “استانی هر پالس معادل ۵۱٫۴۳ ریال ” که به عنوان تعرفه‌ جدیدی برای استان‌های هم شده در سال ۹۰ از سوی کمیسیون تنظیم مقررات تعریف شده بود، به خاطره‌ها سپرده خواهد شد.
تعرفه استانی در سال گذشته در حالی متولد شد که برای مدت‌ها، کاهش درآمد مخابرات، سد راه اجرای هم‌کدی در استان‌ها شده بود، از این رو کمیسیون تنظیم مقررات در سال ۹۰، برای جبران این کاهش درآمد، دست به ابداع تعرفه “استانی” زد؛ تا در استان‌های هم کد شده تعرفه هر پالس مکالمه ثابت به ثابت با ۶٫۷ ریال افزایش، به جای ۴۴٫۷ ریال ۵۱٫۴۳ ریال محاسبه شود.
اما این رقم، مخابرات را راضی نکرد و منجر به تصویب مجوز افزایش تعرفه اخیر در کمیسیون تنظیم مقررات شد.
به این ترتیب مصوبه کمیسیون تنظیم، موید نرخ پیک ساعات روز است و در تعیین نرخ‌های کمتر برای ساعات غیر پیک روز (خلوت) و روزهای تعطیل صحبتی نمی‌کند؛ گویا کمیسیون تنظیم مقررات، این موضوع را به اختیار شرکت مخابرات قرار داده‌ که البته با توجه به مشقت‌های چندین ساله‌ مخابرات، برای اخذ مجوز افزایش تعرفه‌ها از کمیسیون تنظیم، احتمال تعیین تخفیف یا تعرفه‌های کمتری برای مکالمات در ساعات خلوتی، دور از ذهن به نظر می‌رسد.
به گزارش فارس این مصوبه اگرچه در ظاهر تصمیمی برای کاهش مدت هر پالس مکالمه بود؛ اما پس از سال‌ها، عنوان “ساعات اوج مصرف و ساعات غیر اوج مصرف” را از شبکه تلفن ثابت حذف کرد تا دیگر مکالمه در هیچ بازه‌ زمانی از روز ارزان تر یا گران تر نباشد؛ همچنین این مصوبه بر تعرفه تازه تاسیس “استانی” که در پی اجرای نخستین هم کدی در کشور، ایجاد شده بود، نیز خط باطل کشید.
این بار سرانجام، مخابرات پس از سال‌ها توانست حرفش را به کرسی بنشاند و با کفش آهنین و پافشاری‌هایش ۶ عضو کمیسیون تنظیم مقررات را برای امضای مجوز افزایش رسمی تعرفه تلفن قانع کند.
حال انتظار می‌رود حداقل برای مدتی، این مصوبه آخرین مصوبه تعرفه‌ای تلفن باشد که از در کمیسیون تنظیم مقررات خارج می‌شود و مسئولان دولتی و مدیران مخابرات خصوصی، برای مدتی با رها شدن از فکر تعرفه‌ها، بگذارند همانند تعرفه‌های موبایل، بار دیگر آرامش به تعرفه‌های تلفن ثابت نیز بازگردد.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.