افزایش سرعت برای تولید روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد : تولید روزانه گاز در پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون متر مکعب کنونی به روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی ( شانا) موسی سوری امروز  با اشاره به سرمایه گذاری نزدیک به ۶۸ هزار میلیارد تومانی در طرحهای پارس جنوبی گفت: با بهره برداری از تمام فازهای پارس جنوبی ، روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در این منطقه تولید خواهدشد .

وی افزود : هم اکنون روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب گاز ترش از ۱۰ فاز پارس جنوبی تولید می شود که این رقم با بهره برداری از ۱۹ فاز در حال اجرا به روزانه بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

سوری ارزش محصولات تولیدی از هر فاز پارس جنوبی را سالانه حدود۸ میلیارد دلار اعلام و اضافه کرد: چنانچه محصولات تولیدی فازهای پارس جنوبی را با بشکه های نفت معادل سازی کنیم، اگر هر بشکه نفت را ۱۰۰ دلار محاسبه کنیم، درآمد حاصل از گازهای استحصالی از فازهای پارس جنوبی به ۲۴۰ میلیارد دلار می رسد که تحقق این رقم می تواند رفاه عمومی را به طرز قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

سوری با بیان این که هر فاز پارس جنوبی یک درصد درآمد سرانه ملی کشور را افزایش می دهد، تاکید کرد: توجه ویژه به فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت نفت نقش مهمی در تحقق این درصد رشد دارد.

وی گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند با کاهش زمان و هزینه اجرای طرحها و افزایش کیفیت، مدیریت پروژه در پارس جنوبی را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به لزوم سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت در برنامه پنجم اشاره کرد و گفت: دسترسی به اطلاعات درست و کافی، یکی از نیازهای تحقق این رقم سرمایه گذاری در صنعت است که بدون توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات دور از ذهن است.

وی تولید ثروت از طریق دستیابی به دانش و فناوری های موردنیاز صنایع نفت را از نیازهای دنیای امروزی خواند و اضافه کرد: اگر بتوانیم به فناوری های روزآمد دنیا در حوزه صنایع نفت و گاز دست پیدا کنیم، می توانیم سطح تولید از این صنایع را نیز ارتقا دهیم.

سوری یکی از چالش های امروز صنعت نفت را ناکارآمدی زنجیره تامین کالا و تجهیزات اعلام کرد و افزود: امروز تامین کالا و تجهیزات به دلیل سلطه خارجی ها در این عرصه برای صنعتگران با مشکلاتی همراه است که دستیابی به دانش های پایه می تواند بخش زیادی از این مشکل را برطرف کند.

وی با بیان اینکه  در هر طرح صنعتی بزرگ مانند فازهای پارس جنوبی افزون بر ۳۵۰ هزار قلم کالا مصرف می شود گفت : این موضوع، دسترسی به دانش های موردنیاز در این عرصه را به خوبی نمایان می کند./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.