افزایش فرآورده‌های دارویی و شیمیایی جدید شیوع عوامل مسمومیت را تغییر می‌دهند

افزایش تولید و توزیع فرآورده‌های دارویی و شیمیایی جدید شیوع عوامل مسمومیت را تغییر می‌دهند.

شیرین قاضیانی، کارشناس ارشد پرستاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود:کودکان از گروههای در معرض خطر مسمومیت در سراسر جهان می باشند و مسمومیت یکی از اورژانس های پزشکی کودکان تلقی می شود،بیش از %۵۰ مسمومیت ها در کودکان اتفاق می افتد.

وی گفت: مسمومیت ها در ایران نیز از شیوع بالایی برخوردار می باشند که با توجه به شرایط جغرافیایی و فرهنگی محل زندگی ،ماده مسمومیت زا، نوع مسمومیت،سن مسمومیت و… در نقاط مختلف جغرافیایی تفاوتهای قابل بحثی با یکدیگر می توانند داشته باشند.

قاضیانی تصریح کرد: امروزه با توجه به رشد سریع جوامع شهری ،صنعتی شدن و سهولت دسترسی به انواع داروها و مواد شیمیایی ،بررسی اپیدمیولوژیک مسمومیت ها را در کشور ضروری می کند.

این کارشناس ارشد پرستاری اظهار کرد: مسمومیت یکی از شایعترین اورژانس های کودکان می باشد، کنترل و برنامه ریزی های بالینی در زمینه مسمومیت کودکان براساس مطالعات اپیدمیولوژیک پی ریزی می گردد. عوامل شایع مسمومیت حاد کودکان در هر منطقه به خاطر تفاوت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی متغیر است. افزایش تولید و توزیع فرآورده‌های دارویی و شیمیایی جدید شیوع عوامل مسمومیت را تغییر می‌دهند
باتوجه به شیوع بالای مسمومیت در کودکان باید زمینه شناخت و کنترل و پیشگیری ازمسمومیت توسعه یابد و تمام تلاش ها بر روی سه عامل اصلی پیشگیری از مسمومیت ،  برخورد با مسمومین و درمان آن  پیگیری بیماران پس از رفع مسمومیت و جلوگیری از عوارض آن متمرکز شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.