افزایش ارزش بورس به ۵۰۲ میلیارد ریال/ جلوداری پالایشگاهی‌ها در تالار

به گزارش خبرنگار مهر، بورس تهران معاملات امروز شنبه خود را در حالی به پایان برد که شاخص کل بازده نقدی و قیمت با ۱۸۴واحد افزایش به رقم ۲۴هزار و ۵۲۳ واحد رسید.

شاخص بازار اول (تالار اصلی) نیز با ۱۰۸واحد صعود به رقم ۲۰ هزار و ۱۹۰واحد دست یافت. همین وضعیت را نیز شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد بود به طوری که با ثبت ۵۵۷ واحد رشد، عدد ۳۴ هزار و ۶۸۹ واحد را تجربه کرد.

در عین حال ارزش کل معاملات بازار سهام در این روز به ۵۰۲ میلیارد ریال رسید. معامله گران بورس تهران امروز تحت تاثیر گزارش های مثبت عملکردی برخی شرکت های پالایشگاهی شاهد اقبال خریداران سهام در نماد معاملاتی این گروه بود.

اعلام نرخ نفت خام دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اعمال تخفیف ۵ درصدی میانگین بهای  محموله های صادراتی و بر پایه نرخ تسعیر ارز ۱۲۲۶ تومانی و از طرفی افزایش مبالغ ریالی فروش در عملکرد ۳ ماهه اول امسال شرکت های پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز باعث شد تا در کنار نماد پالایش نفت شیراز ،گروه پالایشی جلودار بازار سهام در معاملات امروز بازار سهام باشد.

امروز بازگشایی نماد “شبریز”با بیش از ۳۲ درصد نوسان مثبت شاهد معامله ۲ میلیون سهمی در نماد معاملاتی خود بود.
همچنین نماد معاملاتی پالایش نفت شیراز نیز در حالی در نوسان مثبت ۴ درصدی قیمت ها مورد بازگشایی قرار گرفت که با وجود عرضه ۴ میلیون سهمی، همچنان صف خرید پر حجمی در این نماد خود نمایی می کند.

از سویی دیگر، در گروه فلزات اساسی امروز فولاد خوزستان مشمول رفع گره معاملاتی بود که با جابه جایی ۱ میلیون سهمی در این نماد نوسان مثبت ۱۱درصدی قیمت را برای خود ثبت نمود.

برخی معامله گران در پیش بودن معامله بلوک ۵۰٫۵ درصدی “فخوز” و از طرفی انتظار برای تعدیل سود از محل افزایش قیمت شمش فولادی را از دلایل اقبال به این سهم در روزهای آینده عنوان می کنند. در عین حال فولاد مبارکه اصفهان با برخورداری از صف خرید ۱۴میلیون سهمی، خود را برای رفع گره در روز آینده آماده می کند.

در ذوب آهن اصفهان در حالی خریدهای پرحجم ادامه دارد که همچنان برای افزایش حاشیه سود این شرکت از بابت رشد نرخ فروش محصولات فولادی انتظار زیادی وجود دارد. در بازار آهن به تبع تداوم رشد نرخ دلار، تیرآهن و میلگرد نیز با نوسان رو به بالا روبرو هستند.

تیر ذوب آهن اصفهان در اکثر سایزها افزایش ۱۰ تا ۱۵ تومانی را تجربه کرده و قیمت ۱۵۸۵ تا ۱۶۱۰تومان برای هر کیلو ثبت کرده است. در عین حال میلگرد ۱۶ذوبی به ازای هر کیلو ۱۸۷۵تومان اعلام می شود؛ در گروه ساختمانی ها نیز پس از اصلاح نسبت های قیمت به درآمدی، جذابیت بسیاری برای خریداران فراهم آورده است.

در این گروه باغمیشه پیش بینی سود خالص هر سهم خود در بودجه سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۹۲ را با ۱۷ درصد افزایش به مبلغ ۹۲۹ ریال اعلام نموده است. در سایپا اما معاملات انتقالی شستا به کد شرکت های زیر مجموعه خود امروز نیز ادامه یافت و در گروه خودروسازی طولانی شدن توقف طولانی مدت نماد “خاور” به حرف و حدیث های فراوان میان سهامداران این شرکت ها انجامیده است.

بر پایه این گزارش، در نماد ایران ترانسفو نیز بلوک ۳۲٫۷۱ درصدی این شرکت از سوی سازمان خصوصی سازی امروز روی میز فروش رفت که در نهایت خریداری نداشت. گروه سرب و روی نیز بالاخره  پس ازمدت ها این روزها  مورد اقبال بازار قرار گرفته اند.

در این گروه، واگذاری معدن مهدی آباد به کنسرسیوم بخش خصوصی در کنار موافقت دولتی ها با واگذاری مدیریت استخراج و توزیع منابع استحصالی معدن انگوران به شدت از سوی معامله گران دنبال می شود.

به هرحال بازارسهام امروز در حالی عملکردی مثبت را بر جای گذاشت که در این روند شرکت های پالایشگاهی و پتروشیمی بیشترین تاثیر را بر عهده داشتند. با این همه اغلب معامله گران در انتظار انتشار گزارش های عملکردی ۶ماهه شرکت های بورسی همچنان نیم نگاهی به نوسان نرخ ارز در روزهای آینده دارند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.