افزایش بی‌حساب و کتاب عطاری‌ها

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : اگر به فرهنگ رایج در جامعه نگاه کنیم، گویی جا افتاده است که داروی گیاهی خطری ندارد و مصرف آن برای انسان بی‌ضرر است؛ در حالی که متخصصان طب سنتی و گیاهی بارها تاکید کرده‌اند عوارض مصرف خودسرانه داروهای گیاهی، دست کمی از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی ندارد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ البته بسیاری از مردم هنوز هم فرق بین داروهای گیاهی و گیاهان دارویی را نمی دانند؛ به طور مثال شاید گیاه دارویی مثل پونه، عوارض کمی داشته باشد، اما اگر همین گیاه را با چند گیاه دارویی دیگر ترکیب کنیم، در این صورت این دارویی که از واکنش شیمیایی چند گیاه دیگر به دست آمده است، می تواند در صورت مصرف خودسرانه، بسیار خطرناک تر از داروهای شیمیایی باشد.

اما به سبب مصرف خودسرانه داروهای گیاهی از سوی بسیاری از شهروندان و استقبال بسیاری که از این داروها وجود دارد، این روزها تعداد عطاری های مجاز و غیرمجاز نیز در حال افزایش است.

روز قبل، معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در گفت و گو با ایرنا اخطار داد، افزایش بی حساب و کتاب عطاری ها نگران کننده است و بسیاری از عطاری ها در کشور مجوز فعالیت ندارند.

در حالی که بسیاری از داروخانه های سطح شهرها از فروش داروهای شیمیایی بدون نسخه پزشک اجتناب می کنند و البته قوانینی هم برای برخورد با داروخانه های متخلف تدوین شده است، اما این قوانین و این گونه نظارت ها در حوزه فروش داروهای گیاهی، سفت و سخت نیست و همین ضعف برخورد با فروشندگان غیرمجاز داروهای گیاهی سبب شده است، بسیاری از عطاری های غیرمجاز، حاشیه امنی برای ادامه فعالیت های غیرقانونی خود احساس کنند.

در طی سال های اخیر نیز هرکدام از نهادهای مسئول، وظیفه ساماندهی عطاری ها را بر عهده دیگری انداخته است و هم اکنون معلوم نیست که کدام یک از وزارتخانه های بهداشت، صنعت و تجارت و یا کشاورزی، متولی اصلی نظارت بر فعالیت عطاری های سراسر کشور است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.