افزایش سرانه مطالعه درکشورنیازمندعزم ملی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،’ سید محمد حسینی’ شامگاه دوشنبه در برنامه زنده تهران بیست با بیان این مطلب ،استقبال از بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب را چشمگیر توصیف کرد وافزود:

غالباً افراد با اشتیاق وارد نمایشگاه می‌شوند و آن را عاملی که موجب تقویت همگرایی در میان مردم می‌شود ، می‌دانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از بازدیدکنندگان کتاب را به عنوان غذای روح و روان قلمداد می‌کنند و عده ای نیز آن را عاملی برای افزایش دانش و ارتقا سطح مطالعه می دانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود برخی مشکلات در نمایشگاه کتاب افزود: تنها ۳۵درصد از بازدیدکنندگان پیش از حضور در نمایشگاه از ‌آنچه که قرار است خریداری شود و مورد انتظار آن هاست، ‌اطلاع دارند، شاید یکی از دلایل ازدحام در نمایشگاه نبود یک برنامه مشخص از سوی بازدیدکنندگان باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به مناسب نبودن سرانه مطالعه با توجه به پیشینه تاریخی آن ، گفت: در مقایسه با اهداف بلندی که در کشور ترسیم شده و با در نظر گرفتن پیشینه تاریخی باشکوهی که داریم و همگان به آن اذعان دارند ، به طور مسلم باید از وضعیت بهتری برخوردار شویم.

حسینی با اشاره به اینکه از روند رو به رشدی برخوردار هستیم، گفت: در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان اسلام از این منظر در جایگاه خوبی قرار داریم ولی در دیدار با مقام معظم رهبری که سال گذشته انجام شد ، افزایش سرانه مطالعه و تیراژ کتاب مورد تاکید قرار گرفت.

وی در این خصوص تصریح کرد: در خصوص عناوین کتاب در رتبه دهم جهان و در منطقه و کشورهای جهان اسلام در جایگاه نخست هستیم.

حسینی در ادامه افزود: افزایش مداوم کتابخانه و در اختیار قرار دادن یارانه برای تهیه کتاب از اقدامات موثر برای افزایش سرانه مطالعه در کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امسال بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان یارانه خرید کتاب به دانشگاه ها، اساتید و حوزه ها و کارمندان تعلق گرفته است ، افزود: در نظرسنجی که صورت گرفت،‌۳۴ درصد از بازدیدکنندگان یعنی حدود یک سوم، همراه با بن از نمایشگاه بازدید کرده اند.

وی در ادامه گفت: در نمایشگاه کتاب امسال به معرفی برخی آثار پرداخته ایم ، به عنوان مثال در زمینه اشعار آئینی که مردم به آن علاقه مند هستند توضیحاتی در این نمایشگاه ارائه شده است، در حقیقت تلاش بر افزایش جاذبه کتاب بوده است.

عضو کابینه دولت دهم درخصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه گرانی کاغذ گفت: در نظرسنجی که انجام شده حدود ۶۰ درصد از بازدیدکنندگان به گران بودن قیمت کتاب اذعان داشته اند اما این درحالی است که بسیاری از مردم آنچنان که باید و شاید به کتاب اهمیت نمی دهند.

حسینی در ادامه افزود: روال گذشته به این صورت بوده که وزارت ارشاد کاغذ خریداری می‌کرد و به توزیع آن ها میان کتاب فروشی ها می‌پرداخت که این روند با وجود بازار باز دارای مفاسد خاص خود بود.

وی یاد آور شد: تصمیم بر این شد که به جای آنکه به ناشران کاغذ بدهند به توزیع یارانه در جاهای مختلف بپردازند و به این صورت از ناشران حمایت شود،‌کاری که اکنون وزارت ارشاد انجام می‌دهد.

حسینی با اشاره به اینکه در سال ۹۰ حدود ۶۹ هزار عنوان کتاب موجود بوده، افزود: ما تنها به خرید آن دسته از کتاب هایی که مناسب است مثل کتاب های کمک آموزشی و درسی اکتفا می‌کنیم و به تقویت و حمایت آن ها می‌پردازیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: یکی از مسائلی که اخیرا مطرح شد، بحث واردات کاغذ بود که امیدواریم در سال تولید ملی، با سرمایه گذاری به تامین این منبع از خارج کمتر احتیاج داشته باشیم و در داخل کاغذ مرغوب و مناسب را تهیه کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه حمایت ها در طول سال هم ادامه دارد، افزود: در بحث ترجمه در کشور حرکتی آغاز شده است که ما کتاب های فارسی را به زبان های مختلف دنیا ترجمه کنیم و در اختیار کشورهای دنیا قرار دهیم، در حقیقت در دنیا برای آشنایی با افکار و عقاید دانشمندان ما علاقه وجود دارد.

وی با اشاره به بیداری اسلامی به عنوان یکی از اولویت های اصلی افزود: در حال حاضر در سازمان فرهنگ و ارتباطات جمله ای تحت عنوان بیداری اسلامی در حال انتشار است و حتی در همین نمایشگاه با همکاری بسیج و روایت فتح از مجموعه خوبی در این زمینه برخوردار هستیم.

حسینی با اشاره به بخش بیداری اسلامی به عنوان یکی از پرجاذبه ترین بخش های نمایشگاه گفت: در این غرفه هر روز اشعار و سروده های زیبایی اجرا می‌شود.

وی در ادامه گفت: به دلیل اینکه گاهی اوقات افراد از کتاب فروشی تغییر شغل می‌دهند و به حرفه دیگر وی می‌آورند اصرار بر این بود که مالیات کتاب فروشی ها برداشته شود تا انگیزه ای برای این افراد ایجاد شود.

عضو کابینه دولت دهم یادآور شد : با اهتمام دولت دهم و تاکید و دستور رئیس جمهوری کتابفرشیها از پرداخت مالیات معاف شدند.

حسینی با اشاره به انجام این اقدام افزود: گام بعدی تبلیغ بیشتر در زمینه کتاب است، ‌اطلاع رسانی و آگاهی سازی به مردم به اقتصاد نشر کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در زمینه ممیزی کتاب ها افزود: مسئله ممیزی، بحثی موجود در تمامی زمینه هاست، سیاست کلان نظام بر رعایت یکسری چارچوب ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در نمایشگاه کتاب با کتابی که تبلیغ سلمان رشدی بود مواجه بودیم، افزود: اگر مراقبت صورت نگیرد به طور مسلم مواخذه خواهیم شد، کنترل ها و دقت ها باید صورت بگیرد تا مواردی مخالف حد و حدود اخلاقی رخ ندهد.

وی تصریح کرد: راه حل ممیزی ها، اصلاح موارد مخالف اخلاقی است.

حسینی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نبود روند مشخص در اصلاح کتاب افزود: بحث اصلاح کتاب از روند مشخصی برخوردار است و بلافاصله کتاب ها در رشته های مختلف تفکیک می‌شوند و بیشتر در مسائلی که از اندیشه و تفکر برخوردار است، دقت بیشتری می طلبد.

عضو کابینه دولت دهم با اشاره به اینکه ورود و دخالت دولت تصدی گری نبود بلکه جنبه حمایتی دارد، افزود: بیشتر سهم کار را خود افراد انجام می‌دهند و دولت خود را رقیب بخش خصوصی عنوان نمی‌کند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کودک و نوجوان افزود: در گذشته بیشتر کتاب های کودک و نوجوان ترجمه بوده ولی اکنون تالیف درصد بیشتری را به خود اختصاص داده است که ما از این اقدام حمایت می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: یکی از اقدامات موثر در این زمینه نمایشگاه های یاد یار مهربان است که کتاب ها به طور رایگان در اختیار مدارس قرار می‌گیرد که این گامی موثر به حساب می‌آید.

وی افزود: امسال کار خوبی که صورت گرفته ، ایجاد مجموعه ای با عنوان ربع قرن جهاد فرهنگی است که از این طریق مقایسه ای از نمایشگاه اول تا بیست و پنجم صورت گرفته است که مرور اجمالی بر نمایشگاه در این ۲۵ سال به حساب می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: از مردم و همه دستگاه ها که باعث ایجاد این رویداد بزرگ می شوند تشکر می‌کنم .

۱۵۹۲

فراهنگ ** ۱۳۵۵ **

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۹۲۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.