افزایش مالیات بر دخانیات سبب کاهش ۱۱ درصدی مصرف سیگار می‌شود

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: ۱۰درصد افزایش در مالیات سیگار، به چهار درصد کاهش مصرف در بزرگسالان و ۷ درصد کاهش مصرف در نوجوانان و جوانان می‌انجامد.

علی عطا طاهری در گفت وگو با فارس گفت:گزارش تازه سازمان جهانی بهداشت دربارهٔ‌ وضعیت دخانیات در جهان، نتیجه می گیرد که اگر چه تلاش در جهت افزایش قیمت و مالیات محصولات دخانی، یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برای مبارزه با معضل دخانیات انجام داد، اما متأسفانه بسیاری از کشورها، پیشرفت خوبی در این زمینه نداشته‌اند.

وی ادامه داد:براساس شواهد مستند و علمی، افزایش مالیات بر دخانیات، مؤثرترین ابزار برای کاهش مصرف دخانیات و جلوگیری از روی آوردن نوجوانان و جوانان به مصرف آن است.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تصریح کرد:گزارش سازمان جهانی بهداشت، پیشرفت کشورهای جهان را از نظر شش عامل مهم مبارزه با دخانیات بررسی می‌کند. این شش عامل پایش مصرف دخانیات و برنامه‌های پیشگیرانه، حفاظت از اشخاص در مقابل دود دخانیات، کمک به اشخاص برای ترک دخانیات،هشدار دربارهٔ‌ زیان‌های مصرف دخانیات، محدود کردن تبلیغ و تشویق مصرف دخانیات و افزایش مالیات دخانیات است.

طاهری گفت:کارشناسان هم بر این عقیده‌اند که مالیات بر دخانیات مؤثرترین روش برای کاهش مصرف دخانیات است. صنعت دخانیات همیشه تلاش می‌کند تا نشان دهد که افزایش مالیات‌ها، به ضرر اقتصاد ملی کشورها است، اما شواهد فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه افزایش مالیات دخانیات نه فقط به سود سلامت و بهداشت جوامع است، بلکه سبب افزایش درآمد دولت‌ها نیز می‌شود.

وی افزود: افزایش مالیات و در نتیجه بالا رفتن قیمت دخانیات، انگیزه‌ خرید سیگار توسط نوجوانان و جوانان را کاهش می دهد و اشخاص سیگاری را به ترک دخانیات یا کاهش مصرف آن تشویق می‌کند. از طرف دیگر با اختصاص درآمد ناشی از مالیات دخانیات به سمت امور زیربنایی می‌توان از این مالیات برای ارتقای بخش‌های آموزش و بهداشت کشورها استفاده کرد.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد:  ۱۰درصد افزایش در مالیات سیگار، به چهار درصد کاهش مصرف در بزرگسالان و ۷ درصد کاهش مصرف در نوجوانان و جوانان می‌انجامد که این اقدام به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط، تأثیر بیشتری خواهد داشت.

طاهری با اشاره به گزارش موسسات آمریکایی در مورد افزایش مالیات دخانیات در سالهای اخیر گفت: انجام این کار کاهش چشمگیری را در تعداد اشخاص سیگاری سبب شده، به گونه‌ای که در بعضی ایالت‌های آمریکا، تعداد اشخاص سیگاری به نصف کاهش پیدا کرده است. اما مصرف دخانیات در این کشور هنوز سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار به بهداشت و اقتصاد آن لطمه می‌زند که این خسارت‌ها را می‌توان با کاهش مصرف دخانیات جبران کرد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.