افزایش موارد تب کریمه کنگو/ فروش لبنیات فله هم ممنوع شد

رئیس اداره بیماریهای مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: موارد ابتلا به تب کریمه کنگو از ابتدای امسال به ۵۰مورد و ۸ فوتی رسید، تب مالت که مهمترین عامل آن لبنیات غیر پاستوریزه است پارسال ۱۲ هزار مبتلا داشت. فروش لبنیات غیر پاستوریزه در شهرها ممنوع است و مراکز آن باید جمع آوری شود.
محمدرضا شیرزادی افزود: از بین بیش از ۲۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام،مهمترین و شایعترین بیماریها در کشور ما تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، هاری و حیوان گزیدگی، سالک، تب شالیزار، سیاه زخم و کیست هیداتیک است.

وی گفت:‌بیماری تب مالت سال گذشته ۱۲ هزار مبتلا در کشور ما داشت که البته به علت رسیدگی به موقع، هیچ مورد فوتی از این بیماری نداشتیم.

وی ادامه داد: مهمترین عامل انتقال بیماری تب مالت استفاده از لبنیات غیر پاستوریزه است، شیرها و لبنیات پاستوریزه از این نظر هیچ مشکلی ندارند به همین علت در شهرها مردم باید فقط از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند و به طور کلی عرضه لبنیات غیر پاستوریزه در شهرها غیر مجاز و غیر قانونی است و دانشگاههای علوم پزشکی باید این مراکز را جمع آوری کنند زیرا هیچ مجوزی از وزارت بهداشت ندارند.

شیرزادی گفت: بیماری مهم دیگر بیماری تب خونریزی دهنده کنگو است که همراه با تب، سرگیجه، سفت شدن عضلات و در صورت رسیدگی دیرهنگام مرگ است، سال گذشته ۷۹ مورد ابتلا به این بیماری و ۱۴ مورد مرگ داشتیم. امسال نیز با موارد قابل توجه این بیماری مواجه هستیم چنانکه از ابتدای امسال ۵۰ مورد ابتلا به این بیماری در کشور داشتیم که ۷نفر آنها فوت کردند.

رئیس اداره بیماریهای مشترک بین انسان و دام افزود: سیاه زخم نیز سال گذشته ۱۳۷ مورد مبتلا در کشور داشت، موارد ابتلا به این بیماری به علت واکسیناسیون دامها بسیار کم شده است و بیشترین موارد ابتلا به این بیماری هم سیاه زخم جلدی بود که هیچ مورد مرگ ناشی از این بیماری نیز در سال گذشته نداشتیم.

وی ادامه داد:‌ سال گذشته همچنین ۱۳۶هزار حیوان گزیدگی داشتیم که به علت مراجعه به موقع مردم با توجه به اینکه در تمام شهرها مراکز پیشگیری و درمان فوریتی هاری وجود دارد اکثر این افراد با مراجعه به موقع به این مراکز که باید بلافاصله بعد از گزش باشد،درمان شدند اما متأسفانه ۷ نفر از این افراد وارد فاز بیماری هاری شدند که متأسفانه همه این افراد به علت غیر قابل درمان بودن این بیماری فوت کردند.

شیرزادی گفت: بیماری کیست هیداتیک نیز بر اثر تماس با انگل این بیماری که از روده و مدفوع سگ به خصوص در مزارع منتقل می‌شود نیز سال گذشته ۲۴۰ مبتلا داشت که البته هیچ کدام فوت نکردند.

رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت افزود: بیماری سالک نیز که مخزن اصلی آن موشهای صحرایی است که به وسیله نیش پشه خاکی از این موشها به انسان منتقل می‌شود، سال گذشته ۲۰ هزار مبتلا داشت اما کسی فوت نکرد.

وی گفت: حداقل ۱۷ استان کشور به علت خشکسالی، وجود موشهای صحرایی، تجمع زباله و نخاله با این بیماری درگیر هستند که استانهای کرمان، اصفهان، خراسان رضوی،‌ و سمنان از جمله این استانها هستند.

شیرزادی ادامه داد: موشهای شهری عامل انتقال بیماری سالک نیستند اما زندگی آنها در فاضلاب و تماس آنها با مواد غذایی، عامل انتقال باکتری، به مواد غذایی و بروز بیماریهای گوارشی و اسهال است که در موارد شدید می تواند خطرناک باشد.

وی افزود: بیماری تب شالیزار نیز بیشتر در استانهای شمالی کشور شایع است، سال گذشته این بیماری ۱۸۰ مورد ابتلا داشت و فوت ناشی از این بیماری نیز نداشتیم.

وی گفت:‌مهمترین راه کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بهبود همکاری بین بخشی بین وزارت بهداشت،سازمان دامپزشکی،وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری هاست.

۱۰ تا ۱۵ تیر هفته مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان اعلام شده است.

۴۷۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.