افزایش ناآرامی‌ها و وقوع درگیری‌های تازه در مرز دو سودان

۲۱ام بهمن ،

ارتش و شورشیان سودان جنوبی اعلام کردند، دست‌کم ۲۴ تن در درگیری‌های تازه در مرز بی‌ثبات جوبا و خارطوم کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، فیلیپ آگوئر، سخنگوی ارتش سودان جنوبی گفت، سربازان وی هفت ستیزه‌جوی متعلق به یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت سودان را کشتند؛ این پیکارجویان از مرز نه چندان مشخص بین دو کشور عبور کرده بودند.

ارتش سودان جنوبی یک کامیون ارتش سودان را تصرف کرد؛ این کامیون مورد استفاده شبه‌نظامیان طی درگیری‌های رخ داده در “اوبد” در ایالت “نیل علیا” در شمال شرق این کشور بود.

در خشونت‌های دیگری در طرف مرزی سودان، شورشیان جنبش آزادی بخش خلق سودان شاخه شمال (SPLM-North) یک گروه شبه‌نظامی سودان جنوبی را که مورد حمایت خارطوم بود متهم کرد که به روستایی حمله کرده و ۱۷ تن را کشته است.

یک سخنگوی SPLM-North گفت، این گروه شبه‌نظامی همچنین ۳۵ غیرنظامی را طی حملاتش در منطقه “آبوجیبها” در ایالت کردفان جنوبی مجروح کرده است.

هر دو کشور در ماه سپتامبر توافق کردند تا با عقب‌نشینی ارتش‌های خود از مرز مورد مناقشه دو کشور به خصومت‌ها پایان دهند و صادرات نفت بین مرزی را از سربگیرند اما هیچ یک از دو طرف این توافقنامه را به اجرا در نیاورده و هر دو کشور یکدیگر را به حمایت از شورشیان در قلمروهای مربوطه متهم می‌کنند.

اتحادیه آفریقا در چند روز آینده میزبان دور دیگری از گفت‌وگوها بین این دو همسایه است. هدف از این گفت‌وگوها راه‌اندازی یک منطقه حائل، به عنوان پیش شرطی برای سودان برای از سرگیری صادرات نفت است.

سودان جنوبی سال قبل میلادی در مناقشه با خارطوم بر سر درآمد نفت، تولید ۳۵۰ هزار بشکه‌ نفت در روز را متوقف کرد. نفت برای اقتصاد در تنگنای هر دو کشور حیاتی است.

اتحادیه آفریقا در ماه قبل میلادی، عمر حسن البشیر، رئیس جمهوری سودان و سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی را دو بار در اتیوپی گردهم آورد اما هنوز هیچ نشانی از پیشرفت دیده نشده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.