افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند نقدینگی‌های سرگردان را جمع‌آوری کند

فروردین ۱۴۰۳

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به احتمال افزایش نرخ سود بانکی گفت: نقدینگی‌های سرگردان گاهی بازار پولی و مالی و گاهی بازار مسکن، طلا و ارز را ملتهب می‌کند بنابراین دولت باید در صدد این باشد که نقدینگی‌های بیش از حد مجاز مباحث اقتصادی را از طریق فروش اوراق مشارکت و یا با اعلام نرخ سود تازه بانکی جمع‌آوری و مدیریت کند.

ناصر عاشوری قلعه‌روخانی نماینده مردم فومن و شفت در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ممتاز نیوز، دربارهٔ احتمال افزایش نرخ سود بانکی اظهار داشت: ظاهرا نظر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در تعیین و افزایش نرخ سود بانکی متفاوت است، ولی مجموعا دولت بایستی راه‌هایی را پیش گیرد که بتواند نقدینگی‌های سرگردان را جمع‌آوری کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال‌های اخیر افزایش نقدینگی بدون محاسبات یکی از آیتم‌های تورم بوده است، افزود: این نقدینگی‌های سرگردان گاهی بازار پولی و مالی و گاهی بازار مسکن، طلا و ارز را ملتهب کرده، بنابراین دولت باید در صدد این باشد که نقدینگی‌های بیش از حد مجاز مباحث اقتصادی را از طریق فروش اوراق مشارکت و یا با اعلام نرخ سود تازه بانکی جمع‌آوری و مدیریت کند و به سمت کارهای تولیدی و زیربنایی کانالیزه کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک‌ها باید سود و حاشیه سود را از لابه‌لای چرخ دنده تولید، اشتغال و فروش کالا  کسب کند تصریح کرد: این موضوع یک بحث فقهی است چراکه سود پول به ازای پول حرام است.

گفتنی است؛ در حالی که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده برنامه‌ای برای تغییر نرخ سود بانکی ندارد، خبرها حاکی از این است که “دکتر روحانی” با افزایش نرخ سود بانکی به ۲۷ درصد موافقت کرده است و قرار است این طرح به زودی در شورای عالی پول و اعتبار مطرح شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.