افزایش ۱۸ درصدی تولید تریاک در افغانستان به لطف حضور آمریکا

۳۰ آبان ،

هنوز ۱۷ ولایت افغانستان زیر کشت مواد مخدر قرار دارد و مناطقی مانند هلمند، قندهار و زابل بیشترین سهم تولید و حضور گروه هایی جنایتکار را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، آمریکا از زمان اشغال افغانستان، تبلیغات بسیاری برای مبرازه با موادمخدر انجام داده و سایر کشورها را به عدم همراهی با برنامه های خود متهم کرده بود اما دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل از گسترش کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان خبر داد و این افزایش را به بی ثباتی در بعضی از آن مناطق کشور مرتبط دانسته است.

دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر تاکید کرده که تولید تریاک در افغانستان ۱۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است، که سبب اصلی آن قیمت بالای تریاک در بازار و سود هنگفت آن برای تولید کنندگان است. این گزارش قیمت هر کیلو تریاک را ۱۹۶ دلار تخمین می زند که انگیزه قوی برای تولید آن به وجود می آورد.

این نهاد سازمان ملل در گزارش خود می افزاید: هنوز ۱۷ ولایت افغانستان زیر کشت مواد مخدر قرار دارد و مناطقی مانند هلمند، قندهار و زابل بیشترین سهم تولید و حضور گروه هایی جنایتکار را به خود اختصاص می دهد.

افغانستان اصلی ترین تولید کننده تریاک در جهان است و طی سال ۲۰۱۱ در ۱۳۱ هزار هکتار از اراضی آن کشور بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن مواد مخدر کشت شده است و این میزان هر سال افزایش می یابد که در تضاد آشکار با شعارهای اشغالگران غربی است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.