افزایش ۲۱ درصدی بارندگی در ایران

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : این روزها آسمان با ما مهربان شده و از بخشش برف و بارانش دریغی ندارد. شهروندان سرما را به امید کاهش آلودگی هوا، پر شدن سدها، بالا رفتن کیفیت آب، احیای تالاب‌ها و هزار و یک مسأله دیگر که از خشکسالی این سال‌ها گریبانگیر کشور شده، تحمل می‌کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و اخطار سریع سازمان هواشناسی کشور می‌گوید: میانگین بلند‌مدت ثبت شده بارش‌ها در سال زراعی جاری، یعنی از ابتدای مهرماه تاکنون، در سراسر کشور ۵/۵۵ میلیمتر بوده که بیانگر افزایش ۲۱ درصدی میانگین بلند مدت بارش‌ها در مقایسه با حدود ۳۰ سال قبل است.

وی میانگین ثبت شده بارش‌ها از مهرماه تاکنون در سراسر کشور را ۰۳/۶۷ میلیمتر اعلام کرده و می‌گوید: این رقم در مدت مشابه سال قبل ۰۶/۷۱ میلیمتر بوده است.

<وظیفه> با اشاره به این‌که برای اعلام کم‌آب بودن یک سال، میزان بارش سالانه مهم است، می‌افزاید: عوامل دیگری همچون تغییرات جمعیتی و فعالیت‌های کشاورزی هم در به وجود آمدن کم‌آبی نقش دارند؛ اما از نظر بارش‌ها،‌ میزان ثبت شده در بازه بلند برای کل سال در کشور ۲۳۵ میلیمتر است و اگر تا شهریور سال آینده به این رقم برسیم، بارندگی در حد نرمال خواهد بود که بیشتر از این رقم، ترسالی و کمتر از آن خشکسالی است.

به گفته وی، پیش‌بینی اقلیمی در بازه زمانی ۳ماهه نشان می‌دهد که در دی، بهمن و اسفندماه امسال میانگین بارش باران در حد متوسط است و فقط در بعضی نقاط شمالی کشور شاهد بارندگی بیشتری خواهیم بود. همچنین تصور این‌که امسال زمستان سختی در پیش خواهیم داشت، نادرست است.

<وظیفه> از کاهش دمای هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های هوای شهر تهران در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری خبر می‌دهد: در این هفته دمای هوا به حد قابل توجهی سرد خواهد شد و وارونگی هوا سبب می‌شود غلظت آلاینده‌ها افزایش یابد. به عقیده وی امسال هوای تهران بسیار آلوده نبود و تقریباً سالم بود.

دکتر یوسف رشیدی، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم کاهش بارندگی را در افزایش میزان آلودگی هوا تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید: بارندگی‌های چند روز اخیر و وزش باد سبب شده هوای تهران پاک و تمیز باشد اما به هیچ وجه نباید به این بارندگی‌ها دلخوش باشیم.

وی عنوان می‌کند: نگاه ما نباید فقط به مسائل طبیعی باشد بلکه باید روی کاهش انتشار یافتن آلودگی‌ها کار کنیم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم. فصل‌هایی که در آن بارندگی و وزش باد سبب پاکی هوا می‌شود نباید مانع اجرای طرح‌های مبارزه با آلودگی هوا شود و نمی‌توان از این موضوع غفلت کرد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.