افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت مشکل ایرلاین ها را حل نمی کند

 

سیبنا: مدیرعامل شرکت ایران ایرتور اعلام کرد: اگر افزایش نرخ بلیت کمتر از ۷۵ درصد باشد کمکی به ایرلاین‌ها نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ایران کاپیتان سیروس باهری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طبق اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشور از دو هفته آینده نرخ بلیت پروازهای داخلی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد اما این میزان افزایش به حل مشکلات ایرلاین‌ها کمک نخواهد کرد.

به گفته‌ وی حداقل افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی باید ۷۵ درصد باشد تا بتوان به حل مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارز و تخصیص نیافتن ارز مرجع به شرکت‌های هواپیمایی امیدوار بود.

باهری معتقد است شرط اصلی حل مشکلات مالی ایرلاین‌های ایرانی پایداری نرخ ارز است.

وی افزود: تا زمانی که نوسان نرخ ارز وجود دارد و قیمت ثابت نشده باشد افزایش ۵۰ درصدی نرخ بلیت پروازها داخلی نیز دردی از ما دوا نمی‌کند.

وی با کمک‌کننده خواندن افزایش ۵۰ درصدی نرخ بلیت گفت: با وضع موجود و تغییرات نرخ ارز ۵۰ درصد رقم کمی را شامل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در تصمیم برای میزان افزایش نرخ بلیت با شرکت‌های هواپیمایی مشورت شد، گفت: در این باره جلساتی با کاپیتان پهلوانی رییس سازمان هواپیمایی کشور و نیز مسئولان انجمن شرکت‌های هواپیمایی برگزار شد اما نتیجه افزایش ۵۰ درصدی شد که از نظر ما کافی نیست.

باهری در مورد ضرر و زیان ناشی از تغییرات نرخ ارز و نیز قطع تخصیص ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی گفت: این ضرر روزانه به شرکت ایران ایرتور وارد می‌شود. برای جلوگیری از ضرر و زیان، پروازهای تفریحی خود به مقاصدی چون ترکیه را لغو کرده‌ایم و در حال حاضر تنها سفرهای خارجی زیارتی را در دستور کار داریم.

مدیرعامل ایران ایرتور خاطر نشان کرد: انتظار داریم دولت زمانی که به ما ارز مرجع نمی‌دهد و جلوی افزایش آن را نمی‌گیرد، فکری اساسی برای شرکت‌های هواپیمایی بکند، زیرا تمام ایرلاین‌ها با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

کاپیتان باهری راه‌حل پیش‌روی ایرلاین‌ها در پی حذف ارز دولتی را افزایش قیمت بلیت هواپیما عنوان و خاطر نشان کرد: به این ترتیب کیفیت خدمات افزایش می‌یابد و رقابت بین ایرلاین‌ها ایجاد می‌شود. ضمن آنکه منابع مالی نیز تامین خواهد شد.

وی افزود: کنترل نرخ سوخت و نرخ ارز از دست ایرلاین‌ها خارج شده است. افزایش نرخ ارز، هزینه ایرلاین‌ها را افزایش داده است، زیرا ایرلاین‌ها تنها از محل فروش بلیت درآمد کسب می‌کنند، اما از ۱۷ منبع باید درآمد خود را هزینه کنند.

مدیرعامل ایران ایرتور با اشاره به این مشکل که برخی شرکت‌های خدمات هواپیمایی افزایش هزینه‌ها را به دلار حساب می‌کنند، گفت: هزینه کترینگ، سوخت و دیگر خدمات با افزایش نرخ دلار، افزایش چشمگیری داشته است اما این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی هیچ‌گونه افزایشی در قبال خدماتی که عرضه می‌کنند، دریافت نکرده‌اند.

کاپیتان حمید پهلوانی رییس سازمان هواپیمایی کشور و معاون وزیر راه چند روز پیش از افزایش حداکثر ۵۰ درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی تا دو هفته آینده خبر داد و اظهار کرد: این که قیمت بلیت چقدر افزایش پیدا کند مربوط به شرکت‌های هواپیمایی است اما اگر نرخ سوخت هواپیما ۲۰۰ تومان فعلی باشد شاهد افزایش حداکثر ۵۰ درصدی بلیت پروازهای داخلی خواهیم بود.

وی با اعلام این خبر افزود: زمانی که نرخ ارز برای یک ماه تثبیت شود قیمت های پیشنهادی خود را برای یاتا ارسال کرده و متعاقب آن افزایش قیمت بلیت را اعلام خواهیم کرد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.