افسردگی، شایع‏ترین اختلال روانی

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی، افسردگی را شایع‌ترین اختلال روانی در میان سالمندان عنوان کرد.

وب‎‏دا: دکتر “نغمه مخبر بی‏قراری”، کاهش خواب، تغییر الگوی تغذیه‌ای و انزوای اجتماعی را از جمله علائم ابتلا به افسردگی در سالمندان برشمرد.

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اختلالات دیگر شایع در دوران سالمندی، تصریح کرد: از دیگر اختلالات شایع روانی دوران سالمندی می‏‌توان از اختلالات شناختی و زوال عقل و اختلالات اضطرابی نام برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اختلالات شناختی یا همان زوال عقل انواع مختلفی دارد، ادامه داد: شایع‏‎ترین نوع اختلالات شناختی آلزایمر است که در بانوان شایع‏تر از آقایان است.

مخبر با اشاره به عوامل زمینه‌ساز آلزایمر، خاطرنشان کرد: سابقه خانوادگی مثبت، خواب طولانی بعد از ظهر و سابقه ضربه به سر از جمله مواردی هستند که زمینه‌ساز این بیماری هستند.

وی شیوع آلزایمر را از سن ۶۵ سالگی به بعد دانست و تاکید کرد: اولین نشانه‌های بالینی ابتلا به این بیماری اختلال در تکلم افراد، اختلال در پردازش‏های عالی مغزی و تصمیم‏‌گیری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این راستا اضافه کرد: همچنین تغییرات عادات اخلاقی مانند پرخاشگری‌های نامتعادل و یا بروز رفتارهایی در فرد که قبلا وجود نداشته است، مانند شوخی‏های نا به جا نیز از نشانه‎های ابتلا به زوال عقل است.

مخبر با بیان اینکه پیشگیری از آلزایمر راهکار مشخصی ندارد، خاطرنشان کرد: یک سری اقداماتی وجود دارد که شانس ابتلا به این بیماری را کاهش می‏‌دهد، به عنوان مثال مصرف غذاهای دریایی و غذاهایی که دارای ویتامین B بالا هستند، مصرف غذاهای دریایی و ورزش ملایم، کاهش کلسترول در رژیم غذایی و انجام فعالیت‌هایی که نیاز به مهارت‎های حل مساله دارند و پرهیز از خواب‏های نیمروزی بلندمدت از جمله این اقدامات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نوع دیگری از اختلالات زوال عقل وجود دارد که در آقایان شایع‏تر از بانوان است، اضافه کرد: این اختلال به اختلال زوال عقل عروقی معروف است که با پیگیری‌های مربوط مشکلات عروقی قابل پیشگیری است.

مخبر در این راستا ادامه داد: افرادی که مبتلا به مرض قند، فشار خون، چربی خون بالا هستند و یا دریچه قلب مصنوعی دارند مستعد ابتلا به این نوع از اختلالات زوال عقل هستند.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.