افسردگی مادران در دوران بارداری و تاخیر در تکلم کودک

پژوهشگران اعلام کردند افسردگی مادران در دوره بارداری تکلم کودک را به تاخیر می اندازد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛به گفته پروفسور ژانت وِرکِر متخصص روانشناسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا، در صورتیکه افسردگی مادران در دوره بارداری درمان نشود، یادگیری زبان و تکلم توسط کودک با تاخیر صورت می گیرد.

وی در این حال تصریح کرد درمان افسردگی دوران بارداری با داروهای ضد افسردگی اس اس آر آی (مهارکننده های باز جذب سروتونین)، تمرکز کودک را بر نشانه ها و آواهای زبان مادری بیشتر می کند و آغاز به تکلم را تسریع می بخشد.

سروتونین هورمون تعدیل کننده روحیه، اشتها و تنظیم کننده خواب است و طبق باورها، با احساس خوشبختی و خوشنودی ارتباط دارد.

ورکر در این حال افزود: «در فرهنگ ما باور بر این است که هرچیزی سریعتر اتفاق افتد، بهتر است، اما باید گفت تسریع روند تکلم کودک به معنای بهتر بودن شرایط نیست.»

تحقیقات پیشین نشان دادند نوزاد زنانی که در دوره بارداری داروهای اس اس آر آی مصرف می کنند، با سرهای کوچکتری نسبت دیگر نوزادان متولد می شوند.

به گفته ورکر، اهمیت این تحقیقات در این موضوع است که نشان می دهد بیماری و شیوه درمان مادر هر دو در وضعیت نوزاد تاثیر گذارند و از این رو پزشکان باید پیش از تجویز هر گونه دارو برای زنان باردار، عواقب آن را به خوبی بسنجند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «هلث دی نیوز»، داروهای پروزاک، لکزاپرو، پاکسیل و زولُفت از نمونه داروهای ضد افسردگی اس اس آر آی متداول محسوب می شوند./ع


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.