افشاگری به سبک کوفی عنان

کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل در تازه ترین افشاگری های خود پرده از واپسین روزهای منتهی به جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی برداشت. به گزارش نیویورک تایمز ، کوفی عنان در بازنگری تاریخی آن روزها می گوید: کالین پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا در سخنانی در شورای امنیت توجیهاتی در خصوص حمله به عراق ارائه کرده و از وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور سخن گفت. اما حقیقت آن است که وی در آن بازه زمانی بیش از آنچه که تظاهر می کرد در خصوص صحت و سقم گفته های خویش شک و تردید داشت.
شش هفته پس از حمله امریکایی ها به عراق بود که پاول به اتاق عنان در طبقه ۳۶ سازمان ملل رفت تا شادی ناشی از یک خبر را با وی تقسیم کند. او به دبیر کل وقت اطلاع می دهد که نیروهای امریکایی در عراق آزمایشگاهی را پیدا کرده اند که گفته می شود صدام حسین برای تولید و آزمایش تسلیحات کشتار جمعی از آن استفاده می کرده است. وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق بهانه ای بود که امریکایی ها پس از حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ در سال ۲۰۰۳ مطرح کردند تا بتوانند از شر حکومت صدام حسین که سالها از حمایت واشنگتن برخودار بود، خلاص شوند.
کوفی عنان با یادآوری آن روز می گوید: در تمام طول مدتی که کالین پاول با من سخن می گفت تنها می توانستم لبخند بزنم چرا که می دیدم مردی از جنگ در عراق دفاع می کند که خود به خوبی از پوچ بودن دستش در ارائه توجیه برای این حمله آگاه است.
با گذشت بیش از ۷ سال از آغاز جنگ عراق حرف ها و حدیث های فراوانی در خصوص نقش پاول در این حمله به میان آمده و بسیاری دروغ های پاول هنگام حمله به عراق در خصوص وجود تسلیحات کشتار جمعی را اصلی ترین دلیل بی اعتباری سیاسی وی می دانند.
عنان ۷۴ ساله در گفتگویی با نیویورک تایمز تاکید کرد که قرار است آنچه در مورد تردید پاول در خصوص حمله به عراق و همزمان اصرارهای او به یاد دارد در کتابی که در خصوص جنگ عراق می نویسد، ذکر کند. وی می گوید در زمان دبیرکلی سازمان ملل از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ با پرونده های متفاوت راجع به عراق بیش از هرکشور دیگری درگیر بوده است.

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.