اقدامات غیر علمی در قالب درمان اعتیاد، مجرمانه است

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اقدامات غیرعلمی در قالب درمان اعتیاد، مجرمانه است، گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بعد از این نباید اجازه فعالیت به مراکز غیر مجاز درمان اعتیاد داده شود.
 

 دکتر محمدباقر صابری‌زفرقندی افزود: برای ارائه خدمات درمان به موقع، مؤثر و کارآمد برای معتادان راهی به جز ساماندهی و نظارت بر حسن اقدامات درمانی در مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب کشور وجود ندارد.
 

وی یادآور شد: اقدامات غیر علمی در قالب درمان اعتیاد اقدامی مجرمانه است و بر اساس دستورالعمل فوق که بر اجرای قوانین موضوعه کشور تأکید می‌کند باید با همه مراکز غیر مجاز بدون اغماض برخورد قانونی صورت گیرد.
 

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد در خصوص ضرورت برخورد با مراکز غیر مجاز گفت: در حوزه سلامت همچنانکه باید اقدامات در مکان‌های مجاز انجام شود، باید اقدامات صورت گرفته منطبق با اصول علمی و بر اساس ضوابط و پروتکل‌های درمانی نظام سلامت کشور باشد.
 

صابری ادامه داد: بنابراین همچنانکه لازم است با مراکز غیر مجاز برخورد شود، باید از انجام هر گونه درمانی که خارج از ضوابط و پروتکل‌‌‌‌‌‌‌های ابلاغی نظام سلامت است حتی اگر در مراکز مجاز صورت می‌گیرد، جلوگیری شود.
 

وی در ادامه با دفاع از گسترش مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب در سراسر کشور گفت: به هر میزان که با مراکز غیر مجاز و روش‌های به اصطلاح درمانی غیرعلمی با شدت و بدون اغماض برخورد می‌شود، علاوه بر احقاق حقوق مراکز مجاز، امکان توسعه اقدامات علمی و مؤثر درمانی نیز بیشتر می‌شود.
 

صابری تاکید کرد: به جز این راه که در دستورالعمل دبیرکل ستاد با شفافیت تمام به آن اشاره شده است، راهی برای افزایش اعتماد مردم به نظام درمانی کشور وجود ندارد.
 

وی در پایان خطاب به دستگاه‌های اجرایی حوزه مبارزه با موادمخدر گفت: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی مسؤول اعم از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه این است که در راستای اجرایی شدن بدون چون و چرای دستورالعمل راهبردی دبیرکل ستاد اقدام و نظام درمان کشور را حمایت کنند.
 

۳۰۱۳۰۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.