الگوی مد اسلامی فقط برش می‌خورد

جام جم آنلاین: دی ماه سال ۸۵ با موافقت ۱۳۷ نماینده، طرح ساماندهی مد و لباس در مجلس تصویب شد. با قانونی شدن این طرح کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد تا پیرو ابلاغیه رئیس‌جمهور این طرح به سامان برسد.

اما با گذشت شش سال از این روند، نابسامانی در اجرای این طرح بیشتر از ساماندهی آن به چشم می‌خورد.

عملکرد این کارگروه تاکنون بیشتر در حوزه طراحی مدل‌ها و پوشش اسلامی و برگزاری نمایشگاه متمرکز بوده در حالی که طراحی مدل‌ها و معرفی آن جزو پایه‌های کار محسوب می‌شود و بعد از ۶ سال دست‌کم انتظار می‌رود که این مدل‌ها به تولید انبوه و به دست مردم برسد.

در حال حاضر تنها گفته می‌شود که چه پوششی مناسب نیست، اما با وجود جوان بودن جمعیت کشور، توجه به تنوع در پوشش و مدگرایی هیچ الگویی در قالب طرح ساماندهی مد و لباس به بازار عرضه نمی‌شود.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی در این خصوص و با اشاره به این‌که فقط با برگزاری نمایشگاه مد و لباس نمی‌توانیم به اهداف تعریف شده در حوزه حجاب ‌و عفاف دست پیدا کنیم اعلام کرده است: پیش از این خلاء مد و الگوی لباس اسلامی وجود داشت، اما در حال حاضر وزارت ارشاد کارهای خوبی را در این زمینه انجام داده است که مرحله طراحی و تولید را پشت سر گذاشته اما تا رسیدن به فرآیند عرضه و اقتصادی شدن زمان می‌برد.

این اظهار نظر در حالی صورت می‌گیرد که در نمایشگاه‌هایی که تاکنون از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس برگزار شده، مدل‌های اسلامی بعضا با قیمت‌هایی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به مخاطبان معرفی شده است.

از طرفی شش سال زمان مناسبی برای ورود مدل‌های طراحی شده به بازار به نظر می‌رسد، وقتی که در همه جای دنیا صنعت طراحی و عرضه مد به شکل شبانه‌روزی در حال فعالیت است.

بر این اساس، اگر نیازی وجود داشته که مجلس را به تصویب قانونی در خصوص ساماندهی مد و لباس رسانده پس همین نیاز باید مسوولان مربوط را به تکاپو بیندازد که در عمل و مرحله تولید به نتیجه برسیم و اگر این نیاز به اشتباه مطرح بوده پس اختصاص بودجه و تشکیل کارگروه دیگر موضوعیتی پیدا نمی کند.

مستوره برادران نصیری – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.